Nog minder dan 5 weken.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Nog minder dan 5 weken.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Nog minder dan 5 weken....

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

19 Januari 2008 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, en de tijd vliegt... We hebben het nog steeds geweldig naar ons zin en vorige week zijn we dan ook druk bezig geweest met verlenging van ons verblijf hier, maar British Airways werkte niet echt mee. (misschien al wel gelezen op Mieke's site) Dus we komen gewoon naar huis op 21 Februari. Wel jammer, maar kijk er ook wel weer naar uit om jullie allemaal te zien!

Afgelopen tijd wel een supertijd gehad, ten eerste natuurlijk het familiebezoek, was echt geweldig! En we hebben samen een superleuke tijd gehad, zoals jullie al wel gelezen hebben. Heerlijk om "mijn" dingen hier in Tamale te kunnen laten zien. En de olifanten en het zwembad in Mole waren voor mij ook nieuw en denk ik wel het toppunt!

Vorige week dus weer begonnen met het normale leven hier. Moet eerlijk zeggen keek daar ook wel naar uit... het was leuk maar ook vermoeiend om alles in korte tijd te willen laten zien en tussen gastgezin en eigen familie te functioneren.

Het normale leven; Zaterdag bijvoorbeeld 's ochtends mijn kleren met de hand gewassen. En dat gaat niet heel snel, want mijn gastbroers Gideon en Bismark hangen erom heen, maken grapjes en ondertussen voetbal ik met ze. Vervolgens komen de buurjongens, de buurvrouw en allerlei andere mensen langs om me te begroeten. Om niet te vergeten dat Babs me vanuit een hoekje al de hele tijd staat aan te staren, heel irritant!

Het werk in de kliniek loopt wel goed, de enige frustratie is de nieuwe kliniek. Wel al helpen schoonmaken in de nieuwe kliniek, maar dit gaat echt op zijn ghanees. Op een of andere manier komen er steeds meer schoonmaakdames, en echt veel uitvoeren doen ze niet. Dus wij naar de dokter; bespaar asjeblieft je geld en laat het door een aantal vrijwilligers in een dag goed schoonmaken. Zegt hij: "Nou ik betaal ze nog niet, dat gebeurt pas aan het eind van de maand. Nou dan betaal je ze toch??? Echt heerlijke Ghanese logica.

Het werk op het schooltje wordt steeds leuker doordat ik de kinderen beter leer kennen. Ze zijn inmiddels helemaal weg van het bekende hoofd, schouders, knie en teen liedje. Verder vind ik het lesgeven wel lastig, wil je met ze gaan schrijven is de helft hun schrift vergeten en zijn er ineeens geen potloden met punten meer... Gelukkig helpt Gideon me af en toe, schreewt een paar keer en de klas is stil. Verder een plan met hem opgesteld over hoe hij verder wil met het schooltje. Heeft gelijk grote plannen over uitbreiding, maar er moeten eerst maar eens slaapmatjes komen en het toiletprobleem moet opgelost worden. Verder aan het kijken naar een grote watertank zodat er altijd genoeg drinkwater voor de kinderen is, want onze wijk heeft de laatste tijd toch wel grote waterproblemen.

Gister Bismark weer terug gebracht naar school. Bismark gaat naar soort van internaat, komt alleen met vakantie's thuis. De avond voordat hij wegging was hij echt verdrietig want nu zou hij mij nooit meer zien..... Ik was toch de beste en leukste vrijwilliger en ik was immers zijn wife. (ja ja dacht ik, maar toch wel lief) Gelukkig was hij 2 dagen later al weer terug, omdat de school besloten had de kinderen 3 weken vrij te geven ivm de voetbalgekte rondom de Africa-Cup.

Ondertussen maakt Tamale zich dus op voor de Africa-Cup. Tamale heeft speciaal hier voor een heel groot en superluxe stadion laten bouwen. (Je zou bijna denken; "zonde van het geld als je de hutjes ernaast ziet") Verder wordt de stad zelf ook opgepimpt, lantaarnpalen worden ineens geplaatst, wegen nog snel even opengebroken voor de bedrading en stoepranden worden wit geverfd. Alles moet perfect zijn voor de Africa cup. Natuurlijk gaat dit wel op zijn Ghanees en de helft van alle verbeteringen gaat denk ik niet meer lukken omdat de wedstrijden zondag al beginnen..
Wij hebben natuurlijk ook al kaartjes, want we willen dit grootse feest niet missen. Woensdagavond gaan we voor 3 euro naar de wedstrijden Tunesie- Senegal en Zuid Afrika - Angola. Ik neem Gideon, Victoria, Bismark en Josephine mee, keileuk, iedereen kijkt er al naar uit.. Op straat loopt ook bijna iedereen in de Ghanese kleuren, ja het is echt nog een graadje erger dan de oranjegekte...

Verder moet ik eerlijk bekennen dat ik dit bericht al veel eerder had willen plaatsen, maar doordat ik ziek werd ging dit een beetje lastig. Vanaf vorig weekend was ik al heel erg moe, dus zondag erg veel geslapen maar het werdt er niet echt beter op. Donderdag gaan werken in het schooltje maar werd door Gideon weer naar bed gestuurd omdat ik kotsmisselijk was. 's Middags op de moter naar het lab, en toen bleek dat het toch malaria was. Gelukkig ben ik er nu dankzij een medicijnkuurtje weer bijna helemaal bovenop. Thuis waren ze erg lief voor me. Ik was Gideon's "sweet patient" en Bismark ging water voor me warm maken om te douchen (wat we eigenlijk nooit doen). Verder natuurlijk bezoek van Norghavo vrijwilligers, dus werd goed in de watten gelegd.

Nou ik ga er weer een eind aan breien, Dit weekend waarschijnlijk lekker rustig, morgen maar weer een middagje zwembad. Jullie allemaal veel succes met jullie dingen in Nederland!!

Heel veel liefs,
Joanne

  • 19 Januari 2008 - 18:32

    Mirjam:

    Hey Joanne!
    Wat gaat de tijd snel zeg, minder dan vijf weken nog! Jammer dat het niet gelukt is om jullie tickets te verzetten.. Maar ook wel weer leuk om terug naar Nederland te komen toch?! Ik hoop echt voor jullie dat jullie de start van de nieuwe kliniek nog mee kunnen maken! Mooi dat het werk op het schooltje steeds leuker wordt! Africa-Cup klinkt ook leuk! Ik ben bezig met leren voor tentamens, stuk minder leuk, hahah.. Nou, nog een hele leuke tijd daar en tot snel!!
    Liefs xx

  • 19 Januari 2008 - 19:50

    Marieke:

    Heey Jo! Leuk om weer een x wat van je te lezen! Ik had bij Mieke indd al gelezen dat jullie gewoon de 21e terugkomen! Mjah wat je zegt zal dat wel erg dubbel zijn! Geniet nog heel veel van je tijd daar! Hier wacht alles wel! :) Ik ben druk met studeren, tentamens! Dus lekker stressen enzo, maar vanavond ga k even relaxen! Helaas niet aan het zwembad zoals jij! Haha!
    Veel plezier nog!!! Liefs, Marieke

  • 20 Januari 2008 - 09:08

    Kelly:

    Hey Jo!
    Wat grappig dat daar het voetbal ook zo erg is.. Ik dacht dat Nederland altijd beetje doordraaide met de oranjegekte, maar daar dus ook!
    Hier bij mij ook net als twee bovenstaande berichtjes: tentamens.. Woensdag de laatste eindelijk!
    Heel veel plezier nog, en blijf Dr Adam achter z'n kont aan zitten!
    Liefs,
    Kelly

  • 20 Januari 2008 - 11:56

    Ben:

    He Joanne, ik zou wel weer even in Tamale willen zijn, geniet nog iedere dag na, was fantastisch. Het is erg leuk om je bericht te lezen nu we er geweest zijn, we kunnen het ons nu veel beter voorstellen. Jammer dat het ticket verzetten niet lukte, kijk er wel naar uit je weer te zien.
    Gisteravond hadden we een feestje met een djembee workshop met 2 Afrikanen, heerlijk, voelde me weer een beetje in Afrika....
    Geniet van je laatste weken, heel veel plezier bij het voetballen, lijkt me een unieke belevenis om tussen de Ghanezen voetbal te kijken. Het wordt hier ook uitgezonden, zullen kijken of we je zien!!
    Liefs, Pap.

  • 20 Januari 2008 - 12:34

    Janneke:

    Ha Joanne,
    Fin dat je je weer beter voelt. Gisteravond met je pa, ma en nog een heel stel met de djembee in de weer geweest. Je moeder kon zelfs op het ritme schaterlachen...het was erg leuk met die afrikanen in hun mooie outfit. Heb nog een fijne tijd!
    groetjes, Joop en Janneke

  • 21 Januari 2008 - 08:41

    Opa Duif.:

    Lieve Joanne, Het is leuk jouw verhalen uit de eerste hand te horen over wat je dagelijks beleef. Voor je ouders en R en R was het ook een hele beleving je daar mee te maken. Het is nat en triest weer. Samen bij Jan en Chrystel gegeten in hun leuke huis ( met hond). Wij tellen ook al af en dan gaan we samen wadlopen he. Vandaag met Roemenen, op pad om gereedschap te kopen. Hoe regelen we een grote watertank voor jullie??.
    Sterkte met je moeilijke dingen en we hopen tot ziens.
    Groetje van Opa en Oma Wolff.

  • 21 Januari 2008 - 16:24

    Erik:

    Geniet nog even van de tijd die je daar hebt! En tot snel in Nederland.
    M.v.gr ;-),
    Erik

  • 22 Januari 2008 - 18:13

    Aart En Sanne:

    Hoi Joan,

    Hm, da\'s duidelijk, eigenlijk wil je nog lang niet terug. Super dat je het zo naar je zin hebt.Nog lekker genieten dan maar van alle voetbalgekte. Lijkt ons leuk om je weer eens live te spreken.

    Liefs,
    Sanne en Aart

  • 23 Januari 2008 - 22:53

    Dorien:

    Hey Joanne, leuk berichtje! Let wel een beetje op jezelf daar he, zo te horen ben je wel wat hersteld van de malaria.. Die Ghaneese voetbalgekte lijkt me echt hartstikke leuk! En goedkope internationale wedstrijden daar! Heel veel plezier de komende tijd nog, je verhalen zijn echt leuk om te lezen! Geniet ervan, nog even!
    Liefs Dorien

  • 24 Januari 2008 - 21:20

    Anne:

    Hee Joanne, fijn dat je weer beter bent. Geniet lekker van de voetbalgekte! Zal wel gek zijn om afscheid te nemen van Tamale en je gastfamilie. Als ik je verhalen zo lees ben je je er echt steeds meer thuis gaan voelen. Fantastische herinneringen om mee te nemen. Ik vind het wel heel leuk om straks live je verhalen te horen! Gaan we lekker high tea doen bij coffyn :D
    Fijne vakantie en tot snel!
    Liefs

  • 25 Januari 2008 - 22:41

    Linda:

    Heee meis,

    Wat lees ik nu alweer malaria o..o. niet goed he,hopelijk voel je je nu alweer stukken beter!super gaaf dat jullie naar die voetbalwestrijden gaan,dan ben ik toch nog een beetje bij jullie op eurosport haha. jammer dat verlengen niet lukt voor jullie,tijd gaat nu echt heel snel dus jullie moeten optimaal ervan genieten he!maar zo te zien doen jullie dat ook,zeker nu je je ook op dat schooltje hebt gestort!leuk om te lezen,minder leuk dat het bij dokt.adam`s nog steeds op het ghaneze tempo gaat,ik hoop dat jullie daar toch nog aan de slag kunnen als zustertjes en niet als schoonmaaksters.
    ik ben trouwens ook druk bezig met sollicitatiegesprekken in het verpleeghuis,zal niet lang meer duren,voordat ik weer aan de slag kan.

    meis geniet ervan!Beterschap! ik denk aan jullie!

    dikke kus linda

  • 26 Januari 2008 - 21:00

    Koos En Evelien:

    Ha die Joanne,
    Even Hattemerbroek hier.
    We zijn wel weer eens toe aan een directe confrontatie.
    Goed puntje appeltaart, een goed gesprek.
    Vast een hele ervaring met je eigen gezin in "jouw" land.
    Wij werken veel en hard. Verder als twee bejaarden inhun eigen huisje. De kids zijn alle vier uithuizig.

    Thomas en Siroon zijn nu hier het weekend. kos heeft zojuist een mannenconferentie gehad. Evelien heeft de speelzaal in zwolle geopend zien worden door een hotemetoot. zie www.omroepzwolle.nl .Taaltrein heet dat.

    Veel liefs en tot zoens.

  • 31 Januari 2008 - 00:54

    Caroline:

    Hoi Jo!

    Wat leuk om te lezen dat je het uiteindelijk zo naar je zin hebt in Ghana dat je nog langer zou willen blijven! Vond je verhaal weer erg leuk om te lezen, net als de ervaringen van je familie. De Africa-cup lijkt me ook fantastisch om mee te maken.

    Ik ben sinds twee weken in Zweden, waar ik aan een Master begonnen ben. Het bevalt tot nu toe erg goed!

    Geniet van je laatste weekjes!

    Liefs vanuit een sneeuwig Zweden,
    Caroline

  • 31 Januari 2008 - 12:58

    Liesbeth:

    Hoi hoi!!
    Hoe is het nou daar? Ik werd jaloers van je laatste zinnetje 'morgen maar weer een middagje zwembad'! Dat mis ik wel hoor hahah! Wij krijgen vanaf morgen hagelbuien en sneeuwstormen haha.
    Nog maar 5 weekjes dus, de tijd gaat snel he?! Ik ben inmiddels weer bijna 2 weekjes thuis, maar het voelt als veel langer, heel vreemd! Het is heerlijk om weer thuis te zijn en om iedereen weer te zien. Alhoewel ik echt nog aan de kou moet wennen en het met mijn gezondheid (lees: darmen) nog niet echt beter gaat.
    Maandag is mijn eerste werkdag en ik kijk er erg naar uit om weer met de 'Hollandse' kindjes te knuffelen :)
    Heel veel plezier nog deze laatste weekjes, sterkte met afscheid nemen en geniet van je 'rondreis' door Ghana samen met Mieke!
    Liefs Liesbeth

  • 01 Februari 2008 - 13:30

    Lucie:

    Heeeeeej Joanne,
    Geniet nog van je laatste daagjes Tamale!! En heel veel plezier met rondreizen en in-terugkeer-stemming komen;)
    Groetjes Lucie

  • 02 Februari 2008 - 18:21

    Oma Wolff:

    hallo Joanne,
    De tijd gaat snel het zit er bijna op,afscheid nemen is niet altijd leuk, maar je kunt er mooi op terug zien.Thuis overnieuw beleven en weer genieten van alles wat je hebt meegemaakt,samen met je ouders Ruben Roos en dan komen de verhalen los zoals zij het hebben ervaren. we zijn benieuwd hoe jij het heb ervaren.zou je het zo weer doen. Jammer dat de kliniek nog niet op volle toeren draait ook al hebben jullie het geprobeert om het te klaren.Maar de ghaneese werken anders komt het vandaag niet af dan later maar. Jullie zullen wel weer moeten wennen aan het werktempo
    hier Rust eerst maar lekker uit.Een goede reis gewenst en tot ziens in Lunteren.

    Oma duif

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 115038

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: