Welcome back! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Welcome back! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Welcome back!

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

13 Augustus 2008 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Ja en hier al weer een bericht van mij... En dat ook mede omdat er een nieuw internetcafe is gekomen aan de overkant van de straat. Dus hoef niet helemaal meer naar de stad. Heb voor mijn hele gastfamilie dus ook al emailadressen aangemaakt... Voor de mensen uit mijn wijk gaat er een hele nieuwe wereld open, iedereen wil leren internetten.

Zaterdag met de dames naar de markt geweest. Leuk maar echt ghanees, duurde uren voordat we eindelijk vertrokken.. Heb nieuw stofje voor nieuwe jurk, mijn gastmoeder heeft gekozen voor mij en gelijk een goede prijs eruit weten te slepen. Weer prachtig om te zien hoe deze echte marktvrouw onderhandelt. Vervolgens inkopen voor Christiana gedaan, die wilde een nieuwe pruik, waarbij Stella de paspop was. Dus Stella elke keer een andere pruik op, heel grappig en erg gelachen. Zag er elke keer weer heel volwassen en anders uit.

Verder leer ik hier ook meer dagbani (de plaatselijke taal), Stella leert me met strakke hand en overhoort dan ook. Het belangrijkste wat ik nu kan zeggen is "saa mjerrimie" betekent "het regent". Want dat gebeurt hier helaas nogal vaak. Gister ook van 6 uur tot 10 uur s'ochtends, en dan gebeurt er helaas dus niks, het ghaneze leven ligt dan plat. Bovendien zorgen de grote plassen ervoor dat sommige dingen helemaal niet meer bereikbaar zijn.

Zondag natuurlijk met mijn gastfamilie mee naar de kerk. Iedereen helemaal blij, en telkens zegt iedereen "Welcome back". Voel me echt weer steeds meer thuis. Veel spelletjes gespeelt met Victoria, Gideon, Stella en Mooby. Is echt heel gezellig en heb mijn avondwandelingetjes weer met verschillende familieleden.

Zondagmiddag naar een voetbalwedstrijd geweest met Musah, team van zijn kerk moest spelen. Gezellig totdat Musah's neefje zijn been brak, been lag er echt heel akelig bij. Gelijk onstond er op het veld de discussie of dit lokaal behandeld kon worden of toch maar naar een echt ziekenhuis. Gelukkig was Musah's familie slim genoeg om de jongen gelijk naar een privekliniek te brengen, want later bleek het been op 3 plekken gebroken en moest het geopereerd worden en vastgezet worden met pinnen. De volgende dag ook de kliniek bezocht om ijs te brengen want de operatie liet nog effe op zich wachten. Toch wel weer schokkend om te zien hoe de andere patienten erbij lagen...bijvoorbeeld door geen geld voor een rontgenfoto of hele ontwrichte ledematen door verkeerde plaatselijke behandeling.

Verder afgelopen dagen in de kliniek geweest en gister met Judith (de enige aanwezige NorGhaVo vrijwilliger) meegeweest naar haar project. Pictionary gespeelt met kinderen en naar het blindeninstituut, zaterdag gaat er namelijk met ze gesport worden. Allemaal hartstikke leuke dingen, dus vermaak me prima.

Vandaag Felicia opgezocht, de collega waar ik veel mee samenwerkte. Was heel raar om haar weer te zien, ook omdat het niet zo goed met haar gaat sinds ze ontslagen is. Ze was wel heel blij om me weer te zien...

Verder Hardy, Nat en Mieke's gastfamilie gezien. Leuk om iedereen weer even te spreken. Kortom alles is weer steeds meer vertrouwd en geniet weer van alles! Tuurlijk zijn er wel ergernissen, zoals het standaard te laat komen waar ik in het begin weer echt moeite mee had. Maar moet zeggen dat ik vandaag ook te laat was omdat ik mijn was met de hand nog af moest maken en op straat iedereen tegen kwam. Ga dus weer steeds meer mee in het relaxte ghanese leventje.

Morgen ga ik nog naar Navrongo, lekker weer 2 daagjes eruit. Want merk dat ik in Tamale toch wel weer de neiging heb om effe in de kliniek of effe op het schooltje te helpen.

Zaterdag woon ik een symposium over baarmoederhalskanker bij georganiseerd door Christiana en de hele familie gaat. Christiana is al de hele week zenuwachtig en is blij met mijn komst. Ben benieuwd...

Nou heel veel liefs aan jullie allemaal! Rub en Vera hoop dat Lowlands leuk is en dames veel plezier met de start van de Intro!

X Joanne

  • 13 Augustus 2008 - 18:31

    Hilde:

    Hey Jo, fijn dat het zo leuk is om iedereen te zien en zo betrokken te zijn. Veel plezier komende dagen met Musah, gewoon van genieten, en dan maar zien :) xx

  • 14 Augustus 2008 - 07:48

    Jorrit:

    Hi Joanne..

    Klinkt goed! Je bent weer lekker veel dingen aant doen. Gisteren heb ik ff met Ruben en Vera gegeten. Was gezellig!

    Veel plezier daar!

  • 17 Augustus 2008 - 20:39

    Mieke:

    He die Joanne,

    Je doet me verbazen gewoon met al die berichtjes. Ik keek zelf niet eens, omdat ik weet dat je er niet zo'n fan van bent. Maar ook hier mag m'n support niet ontbreken. DUS... geniet van je laatste week daar en kom straks maar gezellig in het Venraayse kijken, je zult je (hopelijk) verbazen.

    Groetjes aan de mensen daar!
    Liefs Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 115036

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: