Met pijn in mijn hart... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Met pijn in mijn hart... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Met pijn in mijn hart...

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

21 Augustus 2008 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Dit is waarschijnlijk al weer het laatste berichtje van mij uit Ghana. De tijd is omgevlogen.....

Maar ik heb het super gehad, weer veel gedaan en meegemaakt. Nu helaas al weer afscheid aan het nemen van de zo vertrouwde ghaneze dingen. Met pijn in mijn hart natuurlijk.. Maar ergens is het ook wel goed zo..

Vorige week natuurlijk Navrongo bezocht, was erg gezellig. De computerschool was alleen wel erg leeg, want het is vakantietijd en de extra lessen die aangeboden worden daar komt helaas niemand voor opdagen. Zonde... Ooh ja en zoals ik goed ben in het dingen kwijtraken, had ik mijn fotocamera daar laten liggen, maar als het goed is komt iemand die vandaag naar Tamale brengen. Dus afgelopen week helaas geen foto's kunnen maken.

Weer terug in Tamale, zaterdag de "big happening" van Christiana. Vrijdagmiddag en zaterdagochtend werd er druk gekookt want er waren 200 vrouwelijke studenten uitgenodigd, van elke school een afvaardiging. Gezellig met de dames alles voorbereidt. Zaterdag vertrokken we met alle spullen natuurlijk al een uur te laat, maar dat is natuurlijk heel normaal. Daar aangekomen bleken er maar zo'n 25 gasten te zijn. En we moesten gewoon 3 uur wachten voordat de sprekers aanwezig waren. Het enige wat ze dan zeggen is; "Sorry for my delay, but I know you will understand...." Ik dacht; "Nee ik begrijp hier echt niks van", terwijl de Ghanezen om mij heen er gewoon genoegen mee namen.

Daarna zaterdagmiddag Goalbal gespeelt met Judith en de blinden van het Resource Centrum. Heel leuk. Wij kregen een blinddoek voor en er werdt een veld uitgezet met touwen op de grond zodat je kan voelen waar je je bevindt. 3 spelers aan de ene kant en 3 spelers aan de andere kant, en je moet jouw kant met je team verdedigen. Dan een grote bal met een belletje erin en hard rollen naar de andere kant. Het team aan de andere kant moet de bal tegenhouden en dit doe je door goed te luisteren en op de grond te gaan liggen en de bal met je lichaam tegen te houden.. Natuurlijk beschermers aan voor het vallen op de grond. Het ziet er echt heel raar en grappig uit. Maar het was heel erg leuk om te doen, ook omdat de blinden zo fanatiek waren.

Zondag naar Musah zijn kerk geweest. Leuk om Musah helemaal in zijn element te zien, achter het keyboard, met de gitaar en al dansend en zingend in de kerk. Wordt toch altijd weer vrolijk van zo'n swingende kerk.
Zondagmiddag stond Felicia met haar dochtertje ineens bij me op de stoep. "Ja ik had toch gezegd dat ik langs zou komen" Heel leuk dat ze helemaal de moeite nam om me op te zoeken.

Maandag afscheid genomen van Judith, de laatste vrijwilliger van Norghavo. Gezellig met de hele NorGhaVo staff geluncht.En eindelijk Esther's, Noortje's en Ingeborg's gastfamilies opgezocht om hen de kadootjes te geven. Ze waren er allemaal erg blij mee... Verder bezig met een brochure voor nieuwe vrijwilligers over de Dr Adams Clinic, leuk om te doen omdat het me ook een goede reden geeft de nieuwe kliniek goed te bekijken en gezellig mee te draaien.

Gister met Bismark, Stella, Abigail en Gideon Jr.naar het zwembad geweest, was weer groot feest!

Nou ik ga hier nog genieten van de laatste daagjes en tot maandag allemaal!!

Liefs Joanne

• 21 Augustus 2008 - 20:28

Esther:

Heeey Jo,

Jammer dat je Tamale alweer verlaten moet. Een dubbel gevoel zeker!? Erg leuk om te horen dat je bij mijn familie bent geweest, ik ben stiekem wel 'n beetje jaloers op je hoor.. ;) Ik spreek je snel over je trip, ga nu nog maar even heerlijk genieten.

XX Esther

Alvast 'n goede terugreis!

• 22 Augustus 2008 - 17:44

Brenda:

Lieve Joanne,
    Geniet vd laatste momenten in Ghana,want je moet er vast weer een tijdje op teren...Goede reis naar huis! Lunterse groeten Bren

• 22 Augustus 2008 - 22:09

Carina:

Heeej Joanne!

Hoorde al via Nat en nu bevestiging van Jahlove dat je naar Ghana ging... maar je bent alweer bijna thuis.... Wil wel even contact opnemen want ben erg benieuwd naar je verhalen... ;) Geniet er nog maar lekker van de laatste 2 daagjes en ik spreek je binnekort wel. ik kom binnekort naar Nijmegen. Misschien leuk om f af te spreken (met mieke) ik mail je nog wel!
    X Carina

• 23 Augustus 2008 - 07:48

Jorrit:

We hopen je snel weer te spreken Jo! Goede reis terug.