Tja dat is het mooie Ghana.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Tja dat is het mooie Ghana.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Tja dat is het mooie Ghana....

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

09 Augustus 2008 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie allemaal? Hier is alles zeer goed, kom weer woorden tekort om alles te beschrijven.

Toch maar bij het begin beginnen. Na een goede vlucht aagekomen in Ghana, stapte het vliegtuig uit en het echt was weer heerlijk warm en rook echt naar Ghana. Musah stond me netjes op te wachten en regelde de taxi en alles.. Alles was zo herkenbaar. dezelfde bedelaars bij de stoplichten, dezelfde verkeersdrukte in Accra, dezelfde Musah..

Overnacht in het hostel waar Mieke en ik al eerder geweest waren, waar we trouwens weer erg hartelijk en echt ghanees ontvangen werden. In de taxi Accra door, naar de bank, naar het busstation voor bustickets en nog effe Musah's familie bezoeken. Kortom genoeg voor een ochtend, en de armoede en drukte van Accra wennen voor mij toch nooit helemaal. Gelukkig vertrokken we 's middags naar Ada Foah. Daar komt de voltarivier samen met de zee, erg mooie plek.. Vooral omdat het hotel bestond uit losse rieten hutjes op het strand met aan de ene kant de zee en de andere kant de rivier. Heerlijk vakantiegevoel... 's Ochtends ook de plaatselijke vissers geholpen met hun vangst en gekeken hoe de vissen gerookt werden. Vervolgens overnacht bij Musah's familie, neefjes en nichtjes waren helemaal door het dolle heen.

Donderdag dus in de bus naar Tamale vertrokken, om 5 uur opgestaan en de reis duurde weer lang. Leuke afleiding was er wel, naast ons zat een dame met twee schattige kleine kindertjes die veel bij ons op schoot gezeten hebben. Stuk beter dan de verschrikkelijke Ghaneze films, die Musah trouwens wel erg grappig vindt... Mijn gastfamilie was helemaal blij om me weer te zien, erg leuk! Voelde me ook gelijk weer thuis, alles went weer heel snel zelfs het toilet en de "bucketshower".

Gister dus mijn eerste echte dag Tamale. Heel raar om weer door Tamale te fietsen. Heerlijk om alles weer te zien.. Begon 's ochtends met het schooltje, het schooltje is ontzettend gegroeid, leuk om te zien! 6 leslokalen, een toilet en zelfs een klein kantoortje... Nu ook kinderen in alle leeftijden als in een echte basisschool, zelfs een paar van 14,15 die net leren lezen en schrijven. Toen ik het klaslokaaltje binnenkwam met mijn oude klasje werd ik bijna bedolven onder de kindertjes, schreeuwend Madame Joan. Geweldig om ze weer te zien! Vervolgens de kliniek, ook heel raar om de nieuwe kliniek helemaal vol met patienten te zien. De dokter was erg blij om we weer te zien en gaf trots een korte rondleiding. En stelde me voor aan de nieuwe verpleegkundigen, jammer dat alleen Razak van het lab de enige was die er nog steeds werkt, de rest is helaas ontslagen. Vervolgens begon de nieuwe Felicia (ja het is echt waar, er zit een nieuwe zuster die ook weer Felicia heet) gelijk over dat ik maar een visum voor haar naar NL moest gaan regelen. OOh ooh dacht ik, we zijn weer in Ghana...

Het enige waar ik echt weer effe aan moet wennen is met iedereen een praatje te maken. Echt heel leuk om iedereen weer te zien maar ook wel vermoeiend. Loop ook door Tamale en dan zeggen mensen; "hee ik ken jou, heb je eerder gezien" En dan weet ik echt niet wie ze zijn, maar ja een witte saleminga onthouden ze nu eenmaal goed.

Ooh ja en het weer is trouwens ook heel anders dan vorige keer. Het is hier echt regenseizoen, zwaar bewolkt en gistermiddag en avond lange en grote stortbuien. Dit houdt ook in dat de elektriciteit steeds weer uitvalt. Voordeel is wel dat er nu genoeg water is voor alles.

Nou ik moet er weer een eind aan breien, ga nu met Victoria en Christiana naar de markt om stof te kopen voor een nieuwe jurk, ben benieuwd....

Heel veel liefs aan jullie allemaal!!!
X Joanne

  • 09 Augustus 2008 - 11:33

    Dorien:

    Hey, goed om te lezen dat alles daar prima is! Geniet er lekker van, ga veel leuke dingen doen daar! Nog fufu gegeten? Haha, heb wel aan je gedacht hoor toen we bij Mieke aan het schilderen waren!
    Take care,
    Liefs Dorien

  • 09 Augustus 2008 - 13:26

    Mirjam:

    Hey Joanne!
    Echt fijn om te lezen dat je t weer zo naar je zin hebt! Hele fijne tijd nog daar! Zo te lezen moet dat zeker lukken! Liefs xx

  • 09 Augustus 2008 - 19:15

    Oma Wolff:

    Fijn om te horen dat je het goed naar je zin heb,Leuk dat Moesah niet vergeten was om je op te halen Met hem kun je afspraken maken!! Geniet van je vakantie Doe leuke dingen.Leer iedereen maar zwemmen. Knufje Oma

  • 09 Augustus 2008 - 19:34

    Opa Duif.:

    Lieve Joanne fijn om je verhaal te lezen over je gevoel voor Ghana enz. Geniet er van en sla het op in je herinnering als iets waardevols. groet je vrienden van ons en wens ze Gods zegen mee.
    Pas goed op jezelf en kom gezond weer naar huis
    met een terugblik op een mooie vakantie.

  • 09 Augustus 2008 - 22:12

    Brenda:

    Ha die Joanne,
    Wat heerlijk voor je iedereen weer in je armen te kunnen sluiten..
    Maar ook gek om daar als een soort BNer rond te lopen...Nog geen handtekeningen uit hoeven delen? Geniet! x Bren

  • 10 Augustus 2008 - 19:47

    Esther:

    Heey Jo,

    Wat een vreemd idee dat jij nu weer in Tamale bent. En raar dat het weer zo anders is he?! Scheelt je idd heel wat 'waterzorgen' ;) Heb je 't kadootje al aan m'n familie gegeven? Ik ben heel benieuwd hoe ze reageren.
    Als je die jongen nog ziet die mij die slippers gaf, doe m de groetjes! Vergeet niet optimaal te geniet hoor en doe Musah ook de groetjes.

    Veel liefs, Esther


  • 12 Augustus 2008 - 09:29

    Ingeborg:

    Heel veel plezier en geniet er van!!! Het is leuk om je verhalen te lezen. Sterkte met de wat lastigere dingen.

    liefs Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 115045

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: