Afscheid en boottocht - Reisverslag uit Accra, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Afscheid en boottocht - Reisverslag uit Accra, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Afscheid en boottocht

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

09 Februari 2008 | Ghana, Accra

Lieve allemaal,

Ja ik leef nog... Tja waar zal ik eens beginnen, de afgelopen tijd stond erg in het teken van afscheid nemen.

Het afscheid begon met het afscheid vorige week donderdag op het schooltje.. Ging natuurlijk weer op zijn Ghanees want Gideon en de andere leraar waren ziek. Dus stond ik alleen met 70 kindertjes. Gelukkig was Bismark zo vriendelijk om in de loop van de morgen bij te springen, maar het was een rare laatste dag. Vooral snoepjes uitdelen als afscheid werdt een grote hysterie, moesten elke keer vechtende peuters uit elkaar halen. Eerder die week had ik met Gideon gelukkig slaapmatjes voor de school gekocht zodat de kindertjes iets rustiger werden en gingen ze allemaal slapen. Gelukkig werdt het op deze manier wel een stuk minder erg om dag te zeggen tegen de oooh zo schattige kindertjes...

's Middags kon ik Gideon onverwachts nog verassen met 100 Ghana Cedi van ons overgebleven sponsergeld zodat we een watertank voor het schooltje konden kopen. (Dank je wel Mieke, en natuurlijk alle sponsers uit NL!) Dus ook nog effe geregeld en 30 minuten later stond er een grote plastic tank op de stoep. De familie was heel erg dankbaar en Gideon en Josphine gingen uit het dak..

Nou vrijdag de laatste dag in de oude kliniek. Kaartjes, drankjes en chips voor het personeel en netjes iedereen dag gezegd. Mijn directe collega Felicia was er helemaal verdrietig van. Natuurlijk kwam Dr. Adams op het laaatst moment met dat we toch echt nog uit eten met hem moesten. Dus ons 's avonds naar een chique restaurant gesleept. Bleek hartstikke mee te vallen, rustig met de dokter kunnen praten over zijn plannen. Als verassing kregen mieke en ik ook allebei nog een Ghanees jurkje, heel lief..

Zaterdag met de hele familie voor de laatste keer naar het zwembad. Ze hebben de slag nu echt te pakken en zeggen dat ze nu toch echt zwemlessen gaan nemen, ben benieuwd.. Na het zwemmen naar Mieke's afscheidsfeestje. Was heel erg leuk, iedereen bij elkaar en heerlijk gegeten bij Sparkles.

Zondag was mijn grote dag. Eerst met zijn allen naar de kerk, vervolgens met Victoria en Stella naar de markt om spullen te halen voor spaghetti. De hele middag gekookt en allerlei dingen gehaald. Gastvader kwam nog speciaal terug uit Kumasi, keilief. Om 5 uur moest Ghana zijn kwartfinale spelen, dus iedereen voor de buis. Spannende wedstrijd, vooral toen de electriciteit nog 5 minuten uitviel. Maar gelukkig won Ghana, dus iedereen door het dolle heen. Muziek naar buiten en we kregen een echt feestje.... Ontzettend leuk! Ik kreeg natuurlijk nog kadootjes, een echt Ghanees gewaad waar ik hele avond in moest blijven lopen, ik leek wel een Dalton Brother maar wel keilief..

Maandag, kleren gewassen, kamer opgeruimt en afscheidslunch op Norghavo kantoor. Iedereen weer heel erg lief en heel veel lol gehad, zie foto's op Ingeborgs site.

s' Avonds met de familie naar de kwartfinale Kameroen-Tunesie. Was een leuke laatste avond, duurde alleen wel lang doordat we verlenging hadden en mijn gastvader zijn auto vaststond. Dus na 2 uurtjes slaap de volgende ochtend om 4 uur afscheid genomen.... Verschrikkelijk, iedereen stond voor mij op en daar ging ik dan met Gideon op de moter. Op het busstation met Gideon, Musah, Michel en Mieke nog een paar uur gezellig gewacht op de bus en toen gingen we toch echt...

Onze reis begon met een boottocht vanuit Yeji. Nou Yeji was niet echt een succes, een heel klein vissersdorpje waar iedereen wat van ons wilde. Een vies hotel en verdrietig om ons afscheid... Gelukkig kwam de ferry op tijd en hebben we 2 dagen op de ferry doorgebracht. Mooi om Lake Volta te zien, maar 2 dagen was toch wel erg lang op een boot met weinig te doen. De stops waren wel een bezienswaardigheid, vrouwen die yam (soort aardappel) op hun hoofd de boot op dragen en alles werdt met de hand ingeladen, daarom duurde sommige stops wel 6 uur.

In Akosombo aangekomen een prachtig hotel, aan het meer en ons huisje had een eigen vlonder, heerlijk!!! 1,5 dag gerelaxt en beetje bijgekomen van alles. Nu in Accra aangekomen vandaag en dan morgen direct door naar de westkust voor aantal dagen strand...

NOu ik moet er een eind aan breien, mijn tijd is bijna op.. Het reizen is heerlijk maar ook heel dubbel, heimwee naar Tamale maar ook heel veel zin om weer naar Nederland te gaan en jullie allemaal te zien! Tot over 2 weken en wij gaan nog effe genieten!

Liefs Joanne

• 09 Februari 2008 - 17:03

Mirjam:

Hey Joanne!
    Zo te lezen hebben jullie een mooi afscheid gehad! Leuk dat je nu nog wat meer van het land kan zien.. Geniet nog even van jullie tijd daar en tot over 2 weken!! Liefs

• 09 Februari 2008 - 17:04

Caroline:

Geniet van het rondreizen en je laatste weekjes Ghana!

• 09 Februari 2008 - 18:09

Hilde:

Hey,
    Kan me voorstellen dat het heel dubbel is, eigenlijk trippel (heb even een nieuw woord bedacht haha) zelfs, naar huis willen, naar tamale willen en lekker willen reizen! Probeer er maar zoveel mogelijk van te genieten! Tot over 12 dagen!
    xx

• 09 Februari 2008 - 19:51

Lucie:

Haaa Joanne,
    Geniet van je laatste paar daagjes Ghana!! Nog ff de zee in voordat het niet meer kan;)
    Kus Lucie

• 10 Februari 2008 - 05:30

Brenda:

Lieve Joanne,
    Wat een verschillende emoties die door je lijf razen...(Afscheid nemen is een beetje sterven...) Ik wil jullie een hele goede tijd toe wensen deze laatste 2 weekjes...Genietuuuuuuh!!!
    én tot gauw! want wat zal de tijd vliegen...Pas goed op jullie zelf..! en goede reis terug naar een lenteachtig Nederland...(het is hier alweer terrasjes weer!!!) Bren

• 10 Februari 2008 - 08:42

Romy En Mirjam:

wauw, wat een verhalen.
    Hier is een eerste zonnetje doorgebroken en zien we uit naar een weekend zeilen met jullie!!!!
    heel veel liefs en tot gauw!!!
    Kusssss

• 10 Februari 2008 - 11:20

Lotte:

Geniet er nog lekker van de laatste twee weken, en vooral van het strand!!
    Alvast een hele goede reis terug...wij genieten hier van het heerlijke weer, blauwe lucht en zon!!Tis nog niet heel warm hoor ;)

• 10 Februari 2008 - 12:44

Kelly:

hey jo,
    Heimwee is niet leuk, maar het betekent wel dat je t prima naar je zin hebt gehad, een mooie tijd om aan terug te denken! geniet nog even van de laatste daagjes, en tot heel snel!
    liefs,
    Kelly

• 11 Februari 2008 - 08:31

Jorrit:

Hey Joanne,

Kicke joh! Leuk om te lezen dat ze allemaal zo lief waren bij het afscheid. Betekent toch dat ze blij met jullie zijn geweest. Gaaf.

Nog veel plezier daar. En tot heel snel!

• 17 Februari 2013 - 15:28

Herwig De Kimpe :

Hallo Joanna

Wij gaan deze zome rnaar Takoradi-Sekundi.
    Na het lezen van uw belevenissen krijgen wij zin om ook eens naar dat meer te gaan.
    Zou u dan wel zo vriendelijk willen zijn om de naamen/of adres van dat mooie hotel in Akosomba door te mailen.
    indien nog meer info over slaapplaatsen e.d. in Ghana,graag ook deze.