Weersverandering en Sinterklaas - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Weersverandering en Sinterklaas - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Weersverandering en Sinterklaas

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

07 December 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Leuke sinterklaas gehad? Wat leuk om van jullie allemaal te horen. Oma hartstikke leuk en bedankt voor de donatie...

Het het is al weer meer dan een week geleden dat ik wat geschreven heb. De weken vliegen hier echt voorbij, nog maar 3 weken en dan komt mijn familie op bezoek.

Het weer is hier echt omgeslagen... heel raar, het 's nachts en 's ochtends vroeg echt koud. (Lijkt bijna op Nederland) Iedereen draagt dan ook trainingsjasjes of sweaters, apart om te zien. Er is ook veel meer wind, ook wel wind met stof... De lucht is ook knalhelder maar rond 9.30 als de zon helemaal door is, begint het ook gewoon weer ontzettend warm te worden. Nadeel is dat de lucht heel droog is en iedereen droge lippen en huid krijgt. Alle Ghanezen klagen dan ook over het weer. Maar voor de komende maanden blijft dit wel zo, totdat het weer in Maart het hoogtepunt van de hitte bereikt en dan weer richting regenseizoen gaat is me verteld.

Afgelopen weekend hebben we rustig aan gedaan na het vorige weekend reizen.
Zondag met mijn familie mee naar de kerk. Maar nu gingen we naar een kerk in een dorpje buiten Tamale, dus met zijn allen in een busje. Wel op zijn Ghanees met veel wachten, maar ook erg gezellig. Mijn gastvader doet de preek in de kerk altijd en de laatste tijd probeert hij met veel grapjes mij er ook in te betrekken. De kerk van mijn gastfamilie hier is verder wel een beetje saai omdat ze niet klappen en dansen, terwijl dat in de meeste kerken hier uitbundig gebeurt. Na de kerk is het thuis relaxen en eten, we aten een heel aparte koude pap met een soort van pindakaasstengels... Mijn gastvader begint zenuwachtig te worden voor de komst van mijn ouders en heeft beloofd dat hij me zondag eens echt zal leren koken zodat ik mijn nederlandse familie een echt Ghaneze maaltijd kan voorschotelen.

Maandag vertelde Stella ineens dat haar ouders besloten hadden dat ze in een hostel gaat wonen. Gebeurt hier trouwens erg veel zodra je op de middelbare school zit en je ouders het kunnen betalen. Dan ga je met 10 andere meisjes wonen zodat je voor jezelf leert zorgen en je meer tijd hebt om te studeren. Wat volgens mij ook wel goed voor Stella is want ze moet na school thuis vaak nog veel klusjes doen. 's avonds spullen ingepakt met Stella, ze had erg veel zin om te gaan, leuk om te zien. Binnenkort ga ik haar daar opzoeken want het is toch wel raar zo zonder haar in huis.

Dinsdagochtend was het maandelijkse pannekoekenontbijt al weer aangebroken, waar ik elke maand weer naar uitkijk. Normaal maakt de staf de pannekoeken, maar Mieke en ik zouden helpen, en we hebben heel gezellig van 6.00 tot 9.00 uur 's ochtends prachtige pannekoeken staan bakken.

Woensdag was het natuurlijk Sinterklaas. Heel raar, ik had helemaal geen sinterklaas gevoel totdat we met alle vrijwilligers, pepernoten en kadootjes om de tafel zaten. Keilekker om weer pepernoten te proeven... We deden het bekende dobbelspel en de Ghanezen keken ons echt heel raar aan, snapte er niks van en vroegen ook: Wie is er jarig? Ik had uiteindelijk een bal(leuk voor het schooltje) en een pot chocopasta (waar we al met de hele familie van genoten hebben bij het ontbijt).

Ooh ja het werk. Het werk in de oude kliniek gaat goed. Ik heb gister met mijn favoriete collega gewerkt, luistert naar je en spreekt de andere collega's ook voor je aan in hun eigen taal. Heeft me ook geleerd infusen te zetten op hun manier..keileuk! De nieuwe kliniek gaat minder voorspoedig, we zitten nog steeds te wachten op de schoonmaak met chemicalien. Terwijl onze vingers allang jeuken om het zelf snel schoon te maken. Daarbij ligt er nu ook ineens een prachtige betegelde oprit en wordt de tuin met water besproeit, terwijl hij nog steeds niet genoeg bedden en materiaal heeft... Tja de logica is ver te zoeken. Maandag maar weer een gesprek, want de dokter heeft nu ook 5 andere vrijwilligers van een andere organisatie die gaan helpen in de nieuwe kliniek. Maar ja, als er nog niks te doen is lopen we elkaar daar een beetje in de weg en hij kan beter meer lokaal personeel gaan aannemen...

Ondertussen ben ik maar meer actief geworden in het schooltje van mijn zus. Van de week een paper gemaakt over het schooltje, zodat het een officieel Norghavo project wordt. Woensdagochtend foto's gemaakt van het schooltje dat steeds mooier wordt. De stok waar de kinderen mee worden geslagen werdt zowaar weggeborgen omdat ik er was. Met Gideon en Josephine afgesproken dat ik op dinsdag en donderdag op het schooltje help. Ze waren helemaal door het dolle heen dat ik kwam helpen, keileuk! Wel veel zin in om mee te beginnen...

Nou ik ga weer stoppen, mijn internettijd zit er weer bijna op..
Heel veel liefs aan iedereen!!!!
x Joanne

  • 07 December 2007 - 15:09

    Kelly:

    Hey jo,
    Wat leuk dat jullie ook sinterklaas gevierd hebben! Hier was het erg gezellig met sinterklaas, maar we hebben jullie wel gemist met het dobbelspel!
    Ook leuk dat je op het schooltje gaat helpen!
    Nou veel plezier nog het weekend, ga je nog wat bijzonders doen?
    Liefs,
    Kelly

  • 07 December 2007 - 21:52

    Hilde:

    Heey,
    Hahaha pap met pindakaasstengels, nou doe maar de lekkere maaltijd die we van anne hebben gekregen vandaag! :)
    Leuk dat je op school gaat helpen idd, dat lijkt me ook wel wat, die kindjes zien er echt te schattig uit gewoon!
    xx

  • 08 December 2007 - 08:31

    Mirjam:

    Hi!
    Inderdaad leuk dat jullie ook sinterklaas gevierd hebben! In Nijmegen hebben we in ieder geval een leuke sinterklaas gehad, was weer erg gezellig! Volgend jaar weer met jullie erbij! Wat leuk dat je twee dagen in de week op school gaat helpen! Die kindjes op de foto zien er inderdaad erg schattig uit! Nou, fijn weekend en tot volgende bericht! xx

  • 11 December 2007 - 17:34

    Opa Wolff.:

    Hallo Joanne we blijven je volgen en genieten van je verhalen. Je familie is verkouden maar knappen wel weer op als je ze in de zon van Ghana plaats. Laat maar een bonte jurk voor Roos maken dan herkennen ze haar bij het ophalen op schiphol.
    Wij versieren hier al voor Kerst.
    Oma is druk met bloemstukjes etc.
    Groeten van ons beide.

  • 12 December 2007 - 10:17

    Ben:

    Hoi Jo,
    We beginnen erg naar de zon uit te zien. Mam, Roos ik zijn verkouden en kunnen wel wat zon gebruiken. Hier veel regen gehad, maar niet erg koud. Gaat de komende dagen weer wat kouder worden met mogelijk nachtvorst. Zal wennen zijn in de Ghanese zon!!
    Zondag bij Ruben in Enschede geweest, heeft ruime kamer en gezellig studentenhuis, gebruikelijke zooi. Heerlijk in de stad gegeten. Voelde wel raar dat jij er niet bij was, we voelden ons niet compleet. Gaan we straks helemaal inhalen!!
    See you, Pap.

  • 12 December 2007 - 12:06

    Marieke:

    Eey Jo! Wat leuk die foto's he, kben natuurlijk gelijk verliefd op al die kindjes! :) Leuk dat je daar kan werken! Goed bezig meid! Bij ons was sinterklaas weer als vanouds, maar toch niet helemaal zonder jullie he! Verjaardag van Anne was ook erg gezellig en ze heeft ons weer flink verwend met al haar hapjes! Donderdag verjaardag van Mirjam, 1 groot feest hier! Geniet ervan nog daar en succes met alles! Liefs, Marieke

  • 13 December 2007 - 08:57

    Mirjam:

    Hi!
    Dankjewel voor t filmpje!! Echt heel erg leuk! Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 115035

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: