Waterproblemen en snotdasjes - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Waterproblemen en snotdasjes - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Waterproblemen en snotdasjes

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

16 December 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hoe is het in Nederland? Hier is het echt niet voor te stellen dat jullie midden in de winter zitten....

Met mij gaat alles helemaal top! Heb het erg naar mijn zin in mijn gastfamilie en de dagen vliegen voorbij. Weer genoeg mee gemaakt, maar het is lastig om op te schrijven, ben dan ook blij dat mijn familie bijna komt om alles met eigen ogen te zien.

Tja afgelopen week. De week begon goed, zaterdagavond met Gideon en zijn vriend en de andere vrijwilligers wezen stappen. Nou ik moet eerlijk zeggen, ik was in het begin licht geshockeerd. Ik begreep ineens waarom Victoria niet mee wilde stappen, het is namelijk gewoon vrouwonvriendelijk. Meisjes zijn echt seksobjecten, met keikorte minirokjes en blote buiken. Toen we wat later, na een dansshow gezien te hebben zelf op de dansvloer stonden, moesten we de mannen gewoon echt van ons afslaan. Waren wel blij dat Gideon erbij was als grote broer, hij hoefde maar een keer boos te kijken en weg waren ze. Wel heel veel lol gehad, de Ghaneze manier van dansen is zo anders. De volgende dag wel gewoon weer na de kerk na 2 uurtjes slaap.... Maar heerlijk gerelaxt 's middags, waren maar met zijn 3en thuis, languit op de bank American Idol gekeken. (Bijna als in NL)

Ooh ja de titel. De afgelopen tijd spelen de waterproblemen weer op. Het systeem hier is dat de waterleiding maar 1 of 2 dagen stromend water geeft per stadsdeel. Nou heeft ons huis nog de handicap dat de pijp niet goed stroomt, stroomt vaak heel zacht of sijpelt alleen wat water. Dit betekent dat mijn familie dan eerst al een hele middag bij de pijp zit om het beetje stromende water op te vangen in jerrycannen, en dan nog water moet gaan halen. Dit water halen we bij de mensen uit de straat die een wateropslagpunt hebben. En dan is het echt, met emmertje water ophalen en tonnen met water vullen. Zwaar werk en je beseft nu pas dat je in NL zoveel water gebruikt. Al het water wordt hergebruikt en o wee als iemand water laat vallen of verspilt..

Het werken in het schooltje. Heel apart, ik had duidelijk gezegd dat ik geen lerares was, maar dinsdagochtend was het toch gewoon, nou begin maar.. Ik: "Hoe is jullie aanpak dan, waar zullen we mee beginnen?" Nou je laat de kinderen gewoon wat hier op het bord staat opdreunen en herhalen. Nou dat gaf niet veel voldoening en vergde ook veel van mijn geduld. Josephine is de eigenares en gedraagt zich ook echt zo, heeft van de week haar andere lerares min of meer ontslagen. Verder geeft Gideon les, afgelopen week gemerkt dat dit wel wat broer-zus irritaties geeft. Maar Gideon heeft dit te accepteren want Josephine is ouder en zijn vader heeft gezegd: "Je helpt je zus dit jaar op haar schooltje (of hij dat nou leuk vindt of niet) dan laat ik je volgend jaar naar de universiteit gaan". Uiteindelijk heb ik wel leuk gewerkt met klasje 2, heb met Gideon overlegd dat we een stappenplan moeten maken over hoe we ze gaan leren lezen en schrijven, want er werdt gewoon maar wat gedaan en alles wat ze leren was gewoon mooi meegenomen. Van de week begonnen met het alafabet en de kindjes kunnen nu de letter A en IS schrijven. Geeft toch wel veel voldoening. Volgende week voor het woordje SUN en zo verder... Ga ook alle letters in het lokaaltje ophangen. Het was ook schrijnend om te zien dat er geen materiaal was, ouders moesten de kinderen potlood en schriftje meegeven en anders dan kon het kind niet mee doen. Heel irritant want dit betekende dat van de 25 kindjes er 10 niet konden oefenen met schrijven en dus zaten te etteren of te slapen. Zelf snel schriftjes en potloden gehaald, zodat iedereen nu mee kan doen en het niveauverschil niet nog groter wordt...

Klasje 1 zijn 50 kindjes ongeveer, dus echt veel te veel voor het kleine lokaaltje. En veel zijn ook nog echt heel erg jong, 2 jaar oud net. Dus veel gejank maar gelukkig waren ze wel makkelijk te troosten door ze even op schoot te nemen en hun snotneus met het stropdasje van het schooluniform af te vegen. Aan het eind van de dag liepen de meeste dus rond met vieze snotdasjes en ik ook want op een of andere manier veegde ze graag hun gezichtjes aan mijn rok.

Verder is de kerstvakantie voor veel scholen vrijdag begonnen, ja ze hebben hier 3 weken vakantie. Dit betekende dat Stella en Bismark weer thuis kwamen. Groot feest, familie in de auto en ze omstebeurt met hun spulletjes ophalen. Mijn gastvader bleef maar geinen dat ik met Bismark moet trouwen. Bismark daarentegen is pas 18 en wil helemaal niet trouwen want hij wil priester worden. Wel heel leuk om iedereen weer samen te zien, Bismark en Gideon lijken ontzettend op elkaar en hebben ontdekt dat ik een makkelijk slachtoffer ben om te plagen.

Christina, andere gastzus, kwam ook ineens dit weekend thuis omdat ze haar diploma kreeg. Zaterdag met zijn allen naar de graduation geweest, hele grote happening bij de universiteit van Tamale. Keileuk om te zien, alle studenten in van die echt Amerikaanse Toga's met hoedje en zelfs de vice-president kwam langs. Mijn familie had zich helemaal opgedoft en er moesten natuurlijk veel foto's gemaakt worden.

Daarna mezelf naar het zwembad gehaast om nog even lekker te relaxen en afscheid te nemen van Esther. Esther kwam tegelijk met ons aan in Tamale en vliegt morgen al weer naar nederland, echt heel raar om te beseffen dat de tijd inderdaad hard gaat..

Ik ga weer stoppen, heb trouwens mijn vlechtjes laten verwijderen, begon echt te stinken. Nou doe allemaal rustig aan in Nederland met de kerststress, dat we doen we namelijk hier ook... (We worden steeds Ghanezer...)

Heel veel liefs,

Joanne

  • 16 December 2007 - 12:45

    Janneke:

    hoi Joanne,
    Alvast fijne kerstdagen gewenst, hoop dat de post is aangekomen. Je verheugt je vast op het familiebezoek, ik kwam je moeder al tegen bij Blokker, op zoek naar kadootjes. Ze hadden daar geen tractor of i-pod, dus het zal wel iets anders geworden zijn...heel veel plezier met elkaar, een bijzondere oud-en-nieuwjaarviering lijkt me!!
    groetjs, Joop en Janneke

  • 17 December 2007 - 11:56

    Hilde:

    Haha, steeds Ghanezer..straks blijven jullie nog echt langer..Wat jammer is voor ons, maar ook wel begrijpelijk omdat je nou gewoon de kans hebt om langer te blijven en je natuurlijk echt mee wil werken aan de kliniek.
    Nou ik ben ook wel toe aan vakantie! Heerlijk kertstfilms kijken en lekker spelletjes doen enzo.
    Heel apart trouwens dat werken in het schooltje, lijkt wel of ze maar een beetje aanmodderen. Hopelijk kan je ze veel leren!
    xx

  • 17 December 2007 - 14:01

    Kelly:

    Hey juffrouw Joanne!
    Wat leuk dat de familie weer even compleet is! Over een week komt jou familie ook, heerlijk! Krijgen ze tenminste echt een beeld van hoe het er daar aan toe gaat..
    Ik ben hier al bezig met te bedenken wat ik voor kerst ga maken.. Niels familie komt eten, en ik zorg voor het toetje, dus moet natuurlijk wel iets leuks worden!
    Liefs vanuit een koud Nederland!

  • 17 December 2007 - 17:04

    Mirjam:

    Hey Joanne!
    Mooi dat het zo goed met je gaat! Houden zo, zou ik zo zeggen! Echt leuk dat je nu ook op een schooltje werkt en dat je de kinderen nog iets bij kunt brengen! Maar nu alweer kerstvakantie begrijp ik.. Heel veel plezier straks als de familie komt! Zal vast wel lukken! xx

  • 18 December 2007 - 13:15

    Ha Lieve Jo:

    Wat leuk dat je nu ook wat gevarieerder werk kunt doen! Straks ga je nog PABO doen als je terugkomt in NL?! Inderdaad heel gek om te lezen over jullie hitte terwijl er hier een laagje ijs over de sloten ligt. Het is zowaar aan het vriezen, dus wie weet als het zo door gaat wel schaatsen in de Blauwe Kamer (bij Wageningen) met kerst!
    Heel veel liefs!

  • 18 December 2007 - 16:41

    Tante Mieke:

    Hoi Joanne,
    Fijn dat alles zo goed gaat,wat leuk dat je ook "les geeft",misschien iets voor de toekomst ?
    Fijne feestdagen en veel plezier met je familie.
    groetjes Adri en Mieke

  • 18 December 2007 - 20:04

    Janneke Wolff:

    hoi joanne

  • 19 December 2007 - 14:18

    Tiny Van Loenen:

    joi Joanne,
    Leest je site met veel plezier, was beleef jij veel, een hele ervaring.
    Alvast fijne kerstdagen gewenst, en een fijne tijd samen met je ouders, broer en zus.
    Hartelijke groet Kees en Tiny van Loenen

  • 21 December 2007 - 21:09

    Tante Ineke:

    Hoi Joanne

    Wat heerlijk dat je family komt.Vandaag kwam ik je moeder in het dorp tegen.Ze heeft natuurlijk veel zin ....!!!Maar voorlopig eerst nog haar pantoffeltjes aan.
    Hier hebben we de kerstmuziek aan en zitten voor de kachel met een boek.Even wat anders he!!!
    Leuk dat je tot juf bent gebombardeerd.
    Beetje veel snotneuzen geloof ik ..
    Voorlopig leer je ze mooi wat.
    Wel uitkijken in uit het uitgaansleven zeg ..
    Je bent bijna Ghanees aan het worden geloof ik !!!
    Joanne groeten van ons en genietse met de feestdagen en vooral als je family er is.!!

    Enne een nieuwtje van onze kant we hebben er een kleindochter bij.
    Rebekka is wel wat snel bevallen 14 dagen te vroeg maar alles is okay!!! Heerlijk hoor.

  • 23 December 2007 - 15:40

    G. Van Tuijl:

    Beste Joanne, Ja je brieven worden ook
    op de Veldhuizerweg gelezen hoor! Zo kan ik je ook volgen. Ik woon schuin tegenover tante Mieke, vandaar. Wat fijn
    dat je het naar je zin hebt, en dat je
    ouders komen met Kerstmis.Voor beide
    partijen een groot feest!Dat je goed werk
    verricht is mooi meegenomen. Ga rustig
    door en kom weer gezond terug!!!
    Hartelijke groeten van Gerrit van Tuijl.
    Oud 84 jaar en ik zoek geen verkering!

  • 23 December 2007 - 21:01

    Opa Duif :

    Wat ik zou willen is mijn neus afvegen aan jouw jurk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 115046

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: