Nijlpaarden en boomhutten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Nijlpaarden en boomhutten - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Nijlpaarden en boomhutten

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

29 November 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

En hoe is het in Nederland? Al bezweken onder de sinterklaasstress en het sombere weer? Hier schijnt de zon nog steeds......;)

Dit weekend zijn we gaan reizen naar Wa, een stadje in het noord-westen van Ghana. Zaterdag om 4 uur 's ochtends op het bustation om de bus te pakken. Ik wilde gewoon op mijn fiets naar de stad, maar dit kon volgens Gideon echt niet, dus bracht hij me als een echte gentleman op de moter, toch handig zo n gastbroer. De bus was helaas al vol, dus moesten we een andere bus pakken die iets omreed. Na 8 uur hobbelen in een bus over zandwegen bereikte we Wa. Leuk stadje en lekker genoten van de markt.

De volgende ochtend de TroTro naar Wechiau, naar de Hippo Sanctuary.Ik shrok een beetje toen we ons vervoermiddel zagen, een jeep met zo n open laadbak waar 15 mensen in gestouwd werden. Maar toen we eenmaal op weg waren was het prachtig, 2 uur door de echt Afrikaanse Savanne met de wind door je haren. In ht natuurpark aangekomen werden we naar een lodge gebracht waar we ons zelf meegenomen eten konden opeten. De gids viel in slaap en om 3 uur s middags konden we dan op safari. Eerst lopen en toen in een gammele houten kano, die we onderweg steeds leeg moesten blijven scheppen. Maar we hebben de nijlpaarden gezien, echt prachtig!!! Moesten wel op aardige afstand van ze blijven, maar we konden het toch goed zien. Op een gegeven moment gingen de nijlpaarden zelfs op een rots in het water staan en deed er een zijn bek helemaal open, geweldig zo n priveshow!

Weer terug aangekomen bij de lodge hebben we in het donker spaghetti gemaakt. Om te slapen hadden we voor de boomhut optie gekozen. Dus de gids matrasjes en klamboe's op zijn hoofd en na een half uur strompelen over smalle paadjes kwamen we bij de prachtige boomhut aan. De bedoeling was dat je 's nachts de geluiden van de nijlpaarden zou horen, die hebben we niet gehoord maar wel heel veel andere geluiden... Na echt een heerlijke nacht in de buitenlucht, de zonsopgang was trouwens prachtig, begonnen we helaas al weer aan onze lange terugreis. Terug in Tamale werd ik, moe maar voldaan, weer met open armen ontvangen.

Gideon krijgt thuis steeds meer praatjes. Hij vind het vooral erg leuk om grapjes te maken over de oneerlijke man/vrouw verdeling hier in Ghana. Vrouwen doen hier echt heel erg veel... Dit weekend ga ik misschien ook met hem en Victoria stappen, ben benieuwd...

Gisteravond had ik wel een klein dieptepuntje, ik vind het prima als ze hun eigen taal praten maar vind het erg vermoeiend als dit continu gebeurt en ik er voor spek en bonen bij zit. Vooral als ik vraag of ze Engels willen praten, en dit dan 2 tellen gebeurt en dan weer over gaat op hun taal. Vanochtend was ik het al wel weer vergeten en maakten de kindertjes van het schooltjes alles wel weer goed. Het gaat erg goed met Josephine haar schooltje, het schooltje heeft nu ook muren en bankjes. Deze bankjes worden elke ochtend bij ons thuis op gehaald door de kindertjes. Dan lopen ze allemaal in optocht met de bankjes op hun hoofd naar het schooltje. Keischattig! De afgelopen weken help ik ze vaak met de school inrichten voordat die begint. Vanochtend zeiden ze ineens allemaal in koor; Hello sister Joanne! Keilief, vooral ook omdat Josephine glom van trots.

Gister heb ik eindelijk post ontvangen omdat we erachter kwamen dat Mam het verkeerde adres gebruikte. Keileuk ineens 5 brieven, een lekker luchtje en brief van mijn oma. Mijn dag kon niet meer stuk. Mam mailde me dat ze meer mensen dit verkeerde adres gegeven heeft, dus bij deze nog een keer het goede adres;
Joanne Hazeleger
Norghavo Office
P/O Box 447
Tamale, Ghana
West Afrika

Nou ik ga er weer een eind aan breien. Heel veel liefs aan jullie allemaal!!!
x Joanne

  • 29 November 2007 - 17:54

    Mir:

    Lieve Joanne,
    Hellup, ook een pakketje naar box 477 gestuurd ipv 447.... Kan jij daar zelf achteraan of denk je dat we dat vanuit Nl moeten regelen?
    liefs, Mir.

  • 29 November 2007 - 20:06

    Erik:

    hoi ;-)
    Leuk je verhalen steeds weer te kunnen lezen! Wat maak je toch leuke en bijzondere dingen mee!
    Geniet er van!

    -xx-
    Erik

    ps. ik eet wel een extra chocolade letter, nu jij er niet bent ;-)

  • 29 November 2007 - 22:57

    Hil, Kel, Niels, Mir:

    Lieve Joanne!
    We missen je, heel veel liefs van ons!! Vanmiddag naar de propedeuse uitreiking van Kelly geweest.. Zo naar de stad om het te vieren! Doeg! Liefs xx!

  • 30 November 2007 - 07:03

    Romy:

    He Lieve Superrrrrrr Joanne,
    Hoe gaatie??
    Ik ga vandaag met school naar kamp Vught.
    Woensdag hebben we pakjesavond leuk he.
    We hebben het pakje naar een verkeerd adres gestuurd.
    Ik ben al bijna klaar met mijn suprise.
    Doei heel veel xxxxxxxxxxxx van Romy

  • 30 November 2007 - 11:16

    Lotte:

    Hoi meis,

    Vind het nog steeds allemaal bijzondere verhalen. Echt heel leuk om te lezen en vooral om de foto's erbij te zien :). Zeker sinterklaasstress..morgenavond vieren we het met jos zijn fam..en moet nog alles doen. Vandaag vrij dus nu aan de slag :)
    Ben benieuwd wat je nog meer gaat meemaken!! Geniet er goed van he!

    Liefs xxxxxxxxx

  • 30 November 2007 - 22:36

    Jorrit:

    Hey Joanne,

    Nijlpaarden? Die hebben we hier in NL niet. Al zouden ze met dit rotweer genoeg water hebben.

    Gaan jullie daar eigenlijk Sinterklaas vieren? Wij gaan volgend weekend met het gezin naar een huisje ergens. Met een jacussi in de tuin..hmmm..lekker joh. Gaan we gezellig daar Sinterklaas vieren.

    Het blijft trouwens leuk om je verhalen te lezen. Ben straks echt benieuwd naar al je foto's!

  • 01 December 2007 - 21:39

    Evelien:

    Hoi joanne, elke keer weer leuk om je verhalen te lezen, wat een bijzondere dingen maak je mee. Ook de verhalen over het schooltje zijn leuk. Nog even en dan kun je alles aan je thuisfront laten zien, super dat ze met zijn allen naar Ghana gaan.Wij vieren volgende week zondag Sint met cadeautjes en gedichten maar de mannen willen geen surprises.
    Tot schrijfs Koos en Evelien

  • 02 December 2007 - 14:00

    Mieke:

    He die Joanne!
    Dit had ik al lang niet meer gedaan, maar wil toch niet ontbreken bij de reacties die je krijgt.
    Je doet het nog steeds hardstikke goed hier in het verre Tamale. Bijna 10 weken is het inmiddels, jeetje wat gaat de tijd toch weer hard. Samen tellen we nu af naar de komst van het bezoek uit Nederland. Daarna wordt het voor ons al weer tijd om ons voor te bereiden op het reizen en ons werk af te ronden.
    Dus stel ik voor nog even heel erg te gaan genieten van het hier-zijn en dan kunnen we in Februari heel veel mooie en lollige verhalen vertellen!

    Veel liefs,
    Mieke

  • 02 December 2007 - 21:18

    Ben:

    He Joanne, heerlijk om je verhalen te blijven lezen, we komen steeds meer in de stemming. Als we onze visa binnen hebben zijn we klaar om te vertrekken!!!We kijken er naar uit je te zien en een stukje Ghana met je te gaan beleven.
    Pap.

  • 06 December 2007 - 16:57

    Tante Mieke:

    Hoi Joanne
    Leuk om je belevenissen weer gelezen te hebben,zelfs adri kijkt elke keer of er al weer een nieuw bericht is.
    Het regent dat het giet hier,wel een beetje jaloers op het mooie weer bij jou.
    groetje Adri en Mieke

  • 06 December 2007 - 20:49

    Oma Wolff:

    halo joanne,wat beleef jij veel maar wel leuk dat je ouders Ruben Roos je op komen zoeken dat is dan leuk als je dan wat vertel dan leeft het meer.
    Sinterklaas in Breda was erg gezellig mooie rijmen bij de pakjes. Ties gelooft er in.
    Sint heeft voor jou een storting op je bankrekening gedaan. het is voor jou zelf, geniet er van. de hartelijke gr. van Oma

  • 14 December 2009 - 21:03

    Esther:

    Hey Jo, leuk dat je naar Wa bent geweest. Was dit de eerste keer? Ik vond het ook wel een tof stadje, erg islamitisch en weinig toeristisch. Wat zijn de plannen voor de kerstdagen? Gaat Musah nog zingen @church? Vorig jaar waren jullie nog in Groningen, toen zat Musah te kouwkleumen op het ijs, haha ;) Hier gaat het prima, ik kijk uit naar de feestdagen. Groetjes aan Musah!

    liefs Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 115038

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: