Malaria, het sponsergeld en nieuw kapsel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Malaria, het sponsergeld en nieuw kapsel - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Malaria, het sponsergeld en nieuw kapsel

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

15 November 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Tja, waar zal ik eens beginnen. Het is al weer een week geleden dat ik iets op mijn site geschreven heb.

Vorige week donderdag bleek dus toch dat ik malaria had. Was eigenlijk wel blij met de uitslag, nu kon ik tenminste beginnen met medicatie en wist ik wat het was. Van de medicatie werd ik wel erg moe maar het was ergens ook wel lekker om lekker in bed te kunnen lezen en helemaal niks te hoeven. En gelukkig viel het allemaal hartstikke mee en voelde ik me al snel weer wat beter.

Vrijdag hadden we een gesprek met Dr. Adams over de nieuwe kliniek en ons sponsergeld. Hij vertelde dat hij de veranda aan de kliniek toch echt moest afronden voordat hij de kliniek kon openen. Hij hoopt namelijk op subsidie van de regering en die krijgt hij alleen als zijn gebouw aan de juiste eisen voldoet. Verder doet de veranda ook dienst als wachtruimte voor de patienten. Het gesprek was wel heel verhelderend, omdat hij altijd heel vaag bleef over de nieuwe kliniek. Dus wij hebben ons geld officieel toegezegd, en toen ging alles ineens heel erg rap. Tja als het om geld gaat hier.... 's Middags gelijk tegels en cement kopen zodat ze de volgende dag aan de slag konden. En wij moesten natuurlijk bij elke uitgave van het geld mee, zodat we echt zagen dat het voor tegels en cement gebruikt werdt. Heel apart om te doen, vooral toen ze vroegen of we de tegel wel goed en mooi genoeg vonden. Want toen we vroegen of we konden kiezen, zeiden ze; nee er is eigenlijk maar een soort tegel. Maandagmiddag zijn we ook wezen kijken naar het leggen van de vloer, en de nieuwe kliniek wordt wel echt heel mooi. Nu maar hopen dat de nieuwe kliniek ook echt begin December open gaat zoals Dr. Adams zegt. Want de oude kliniek gaat echt steeds meer achteruit, hij heeft duidelijk geen zin meer om er geld in te steken. Vandaag ook soort van inspectie op bezoek gehad en die waren ook niet echt te spreken over onze strontemmer/ toilet. Daarbij is het de laatste dagen erg warm en de ventilatoren zijn kapot omdat de schoonmaakster ze helaas schoon probeerde te maken met water.

Verder het weekend dus lekker uitgeziekt en weinig gedaan. Zaterdag was ik bijna de hele dag bij mijn gastfamilie, maar ze doen gewoon niks, beetje wassen, liggen, eten, slapen en dat is alles. Zondag naar Mieke haar kerk, geweldig de mensen gingen helemaal uit hun dak. Vervolgens naar de kapper om ons haar te laten invlechten. Nou ik heb daar 8 uur lang gezeten en dan continu 2 mensen aan je haar, maar het resultaat is wel heel mooi. Heb nu echt ontzettend veel kleine vlechtjes, en het is wel heel zwaar en een klein beetje pijnlijk, maar ja wie mooi wil zijn..... Gister trouwens Ghaneze dansles gehad, ontzettend leuk om te doen! Op het ritme van de Djembe moeten we dan in een cirkeltje allerlei rare bewegingen doen. Maar het is heerlijk om weer wat meer te bewegen en we schieten ook telkens in de lach als we naar elkaars bewegingen kijken. Ondertussen voel ik me zo langzamerhand echt een halve Ghanees.

Daarbij blijf ik wel steeds tegen dezelfde frustraties aan lopen; afspraken maken met Ghanezen is echt een drama! De PPAG (andere project waar we zouden gaan werken) heeft onze afspraak nu voor de zoveelste keer verschoven. En dan ook zeggen; nou ja over 2 weken heb ik wel weer eens tijd. Mijn gastzus zou dreads in Michel zijn haar maken en dan komt ze gewoon niet opdagen op de afgesproken tijd omdat ze nog even bij de buurvrouw aan het kletsen was. En we zaten een paar dagen zonder water, omdat mijn broer in slaap gevallen was terwijl hij water zou gaan regelen. Nou dat zijn wel weer even genoeg frustraties, het is echt nog steeds hartstikke leuk, maar soms heb je van die momenten.....

Ooh ja komend weekend. Zaterdag hebben we feest van Norghavo met alle vrijwilligers, gastfamilies, en mensen van de werkplekken omdat Norghavo 5 jaar bestaat. Zondag vier ik de 16de verjaardag van Stella en de verjaardag van Vicky. Stella heeft iedereen uitgenodigt, heel veel vrijwilligers en een paar mensen van haar school, en we gaan pannekoeken proberen te maken, dus wel zin in. Verjaardag gaat hier trouwens heel anders, want normaal vieren ze het nooit omdat daar eigenlijk geen geld voor is. Nou wij kijken dus uit naar het komende weekend en ik zal snel proberen de foto's erop te zetten.

Met de familie gaat alles verder prima. Vaak is het heel gezellig en begin me ook steeds meer thuis te voelen. Al merk ik nu ook dat ik Nederland wel weer meer begin te missen. Liep net hier in de supermarkt en daar lagen de kitscherige kerstballen al klaar. En toen dacht ik ineens; Ooh ja het is al November, kerst ben ik ook hier, heel raar allemaal...

Verder heel erg bedankt voor al jullie leuke reacties, ja ik weet het ik blijf het zeggen, maar het is echt ontzettend leuk om te lezen. Succes met al jullie drukke bezigheden in Nederland!

Heel veel liefs Joanne

  • 15 November 2007 - 17:33

    Aart En Sanne:

    Hey Joan,

    eindelijk ons eerste bericht!! Wat een geweldige verhalen zeg.. en tussen neus en lippen door even vertellen dat je Malaria hebt..tsss.. wel uitkijken he met die gluiperige ziekte!
    Wat bijzonder dat je daar ook een soort van weldoenster kan zijn, dat moet een apart gevoel zijn.
    We blijven op de hoogte!!

    Veel liefs Aart en San

  • 15 November 2007 - 18:17

    Opa Duif.:

    hallo bleueys hier lunteren nog gefeliciteerd met pa. Het was gezellig en we misten jou, maar we weten dat je daar mooie dingen doe. schilderstukken expo
    in bejaardenhuis van Voorst leuke reactie van de oudjes. vieren jullie Sint?? kerstboom 40 Celcius gek he. Snel naar de zang en morgen oliebollenverkoop.
    Veel liefs van Oma en Opa duif.

  • 15 November 2007 - 18:21

    Mirjam En Kelly:

    Hey Jo!
    Gelukkig ben je weer een beetje opgeknapt van de malaria.
    Jullie Ghanese dans willen wij wel zien als jullie terug komen! (waar we overigens heel veel zin in hebben ;-))
    Maak er maar een mooie sweet sixteen party van voor je zusje!
    Liefs,
    Mirjam en Kelly

  • 15 November 2007 - 19:34

    Hilde:

    Hey jo!
    Lijkt die dans niet een beetje op het bommen hier? Volgens marc hebben ze namelijk ook bom in Ghana! Ghanese manier van doen lijkt zelfs mij wel irritant ja... Veel plezier met het feestje, lijkt me erg gezellig!! (mss nog paar leuke vrijwilligers..;))
    xx

  • 15 November 2007 - 20:32

    Marieke:

    Eey Jo! Leuk om weer van je te horen! Ben benieuwd naar jullie danspasjes! En je haar, dat zit wel strak of ni?
    Toch ziek geworden las k, hopelijk gaat nu weer goed, mjah aangezien je aan het dansen bent zal dat wel zo zijn! Ik ben net terug van een weekend Parijs/Disney, was leuk en lekker ff relaxen na de tentamenstress! Laat ze dit weekend maar eens zien wat feestvieren is daar!!!
    Succes, sterkte en veel plezier!
    X, Mariek

  • 15 November 2007 - 20:45

    Hendri En Simone.:

    Ja, we blijven jou ook nog altijd volgen..... ziek je wel goed uit. En ben heel benieuwd naar je haar. Zal wel ontzettend mooi zijn. Tja nog november gaat hard. We zitten ook al weer op de helft. Nog gefeliciteerd met je paps zijn verjaardag. Nou tot de volgende keer. Groetjes Hendri en Simone

  • 15 November 2007 - 21:07

    Anne:

    Hee lieve Jo, fijn om te lezen dat het beter met je gaat qua gezondheid en met het wennen. Als ik je verhalen zo lees over het niet nakomen van afspraken etc. dan kan ik me voorstellen dat het frustrerend kan zijn, maar hier vanuit het strakke, gestructureerde en gestresste Nederland klinkt het ook wel relaxed... Regels en structuur zijn makkelijk, maar soms zou ik alles ook wel gewoon los willen laten. Bij iris hebben we je kaartje ontvangen en ze waren erg enthousiast! Hoop snel de foto's van je nieuwe look te zien, lijkt me super leuk!
    Liefs anne

  • 15 November 2007 - 22:48

    Sandrijn:

    Hi ik heb zelf tien maanden in ghana gezeten (via norghavo),erg leuk om je verhalen te lezen. Ken je gastgezin ook doe maar de groeten aan josephine van mij (als ze nog weet wie ik ben) zeg maar vriendin van Leonie en Marjolein. Heb zelf een paar keer bij jou gast gezin thuis geslapen. Geniet van ghana en groeten aan peter en musa
    groetjes sandrijn (oud vrijwilliger)

  • 16 November 2007 - 10:30

    Ome Jaap:

    Je maakt wel wat mee zeg! Nog steeds geen verveling en steeds weer verrassingen.Wel spannend...maar blijf wel gezond ! We lezen je berichten met verbazing ... die afspraken ..die niet lopen zoals je zou denken en willen. Blijf rustig ... morgen is er weer een dag !
    Groet Tante Sjouk en Ome Jaap > Zeewolde

  • 18 November 2007 - 22:48

    Karin:

    Hoi Joanne!
    Jakkie, toch die malaria; hoorde het al van Anne. Ziek maar lekker uit met je nieuwe vlechten! En ja, snel een foto laten zien van je kapsel; ben wel benieuwd!
    Over die Sinterklaas gesproken.. ik ben gisteren naar de intocht geweest in kampen. Tsja, er ging weer vanalles mis (de kolen van de pakjesboot waren op en het paard was zoek..) dus met die structuur is het hier in nederland ook niet altijd alles!
    Geweldig dat de nieuwe kliniek er nu echt gaat komen; lijkt me mooi om te zien dat het geld wat jullie bij elkaar hebben gelopen nu echt een goede plek gaat krijgen.
    Lieve Joanne, verheug me op nog een kaartje naar de kliniek en blijf je blog lezen voor meer mooie verhalen (en de kapsel-foto natuurlijk!).

  • 19 November 2007 - 15:24

    Tante Mieke:

    Hoi Joanne ik ben benieuwd naar je haar.Je heb toch wel geduld als je zolang bij de kapper zit.
    Succes met de bouw van de veranda
    groetjes Mieke en Adri

  • 19 November 2007 - 20:56

    Ruben:

    Ha jo alles goed daar, het klinkt allemaal heel gaaf wat je daar meemaakt, behalve dat malaria gebeuren dan.
    volgens mij is het echt een perfect land voor mij, afspraken niet nakomen alles uitstellen klinkt als muziek in de oren voor mij. zullen we ruilen. hier in enschede gaat dat wel even anders. ik zag net dat je geprobeerd had te bellen, helaas was ik te laat. maar als je beltegoed teveel heb moet je me zeker nog een keer proberen te bellen.
    ik zie je snel.
    groeten Ruben

  • 26 November 2007 - 10:40

    Tante Dini:

    Hallo Joanne
    Oma Hazeleger was hier zaterdagavond en die heeft even je laaatste mail gelezen ze was er erg van onder de indruk,ook de foto's heeft ze bekeken en ik moest van haar even een berichtje doen dus bij deze
    Ik hoop dat het verder allemaal goed met je gaat.We leven met je mee in het verre Ghana.
    Groeten van Oma Ome Ceel Tante Dini

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 115032

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: