Weekend van de feestjes - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Weekend van de feestjes - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Weekend van de feestjes

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

30 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hoe is het met jullie allemaal? Lief dat jullie allemaal reageren, doet ons heel erg goed als we het lezen en ons even wat minder voelen.

Het gaat nog steeds heel erg goed met mij. Voel ik me top en afgelopen weekend hebben we volop genoten van de Ghaneze cultuur.

Vrijdag begon het al met een bezoekje aan Stella haar school. 's Middags was er een feestje georganiseerd door de oudste leerlingen van de school vanwege de opening van het nieuwe schooljaar. Stella gaat namelijk sinds vorige week naar een nieuwe school Senior Secondary school, soort middelbare school. Ze is er heel erg trots op dus wilde Mieke en mij dit graag laten zien. Dus wij erheen en vroegen voorzichtig naar Stella. Maar natuurlijk was het weer heel wat; "Twee witten in de school". Dus Mieke en ik moesten terwijl iedereen ging klappen voorin in het midden gaan zitten, we schaamde ons diep. Toen kregen we een modeshow, waarop iedereen helemaal ging joelen en op de tafels staan. Toen het bijna klaar was werd het ineens afgeblazen omdat de hoofdmeester kwam kijken en vond dat de meisjes toch echt onzedelijk gekleed waren en snel hun uniform weer aan moesten doen.

Zaterdag ben ik naar een geboortefeestje geweest. De baby krijgt dan zijn naam, Hassan in dit geval. (Is trouwens dezelfde baby als waar Mieke en ik mee op de foto staan op Michel zijn site). Kregen erg veel eten en drinken en zaten onder partytenten buiten te chillen. 's Middags naar het zwembad, was alleen dicht omdat er geen elektriciteit was. Zitten thuis ook best wel vaak zonder elektriciteit. Afgelopen weekend was het dus 's avonds pikkedonker, maar het heeft ook wel wat, want veel meer mensen komen dan naar buiten.

Zondag eerst naar de kerk in mijn mooie jurk. Vader van mijn gastgezin bleek de preek te doen, helaas duurde de dienst hierdoor bijna 4,5 uur. De vader van de familie is trouwens wel heel grappig en aardig, maar dit was duidelijk teveel van het goede. Daarna naar een Moslimbruiloft, bruid was alleen niet aanwezig op het feest, die wacht bij haar thuis tot haar man haar 's avonds komt halen. Dus toen maar wat gedronken met de bruidegom, heel apart.

Zondag hadden we ook afscheidsfeestje van nienke en nicole, andere vrijwilligers. Zij werkten op een soort van schooltje, kinderen hadden liedjes en gedichtjes ingestudeerd, keischattig! En we kregen een demonstratie van echte Afrikaanse dans, geweldig om te zien!

Gister en vandaag weer gewerkt. Is soms erg gezellig, gister wilde mijn collega, Ghaneze man op leeftijd heel erg graag met mij trouwen. Maken hier dan veel grapjes met het personeel over, en dan liggen ze helemaal dubbel van het lachen. Afgelopen week alleen wel erg veel zieke kindjes gezien met Malaria.
Verder is Dr. Adams nu op de hoogte van ons sponsergeld, krijgen nu van iedereen elke keer te horen dat hij er zo blij mee is. Gaf ons vandaag een brief met wat hij ervan wilde kopen, was een beetje schrikken, wilde nog wel veranda aan de kliniek, tegels, cement enzovoort. Volgende week maar eens met hem en Norghavo praten, of hij het geld niet beter kan besteden aan het inrichten met bedden enzo want het gebouw is zo goed als af, volgens Norghavo. Gelukkig mogen wij nog steeds beslissen hoe we het sponsergeld willen doneren.

De familie is gister eindelijk naar Kumasi vertrokken voor de begrafenis. Mieke en ik vertrekken waarschijnlijk vrijdag. Morgen vertrekt Josephine ook en dan blijf ik met Stella achter. Vannacht met Stella in de woonkamer geslapen omdat ze het toch wel eng vond alleen in huis. Was wel erg gezellig, behalve het feit dat we dan om half 5 opstaan, omdat Stella nog buiten moet vegen en de afwas doen, voordat ze om 6 uur op school wordt verwacht. Ja Roos, dan heb jij het zo slecht nog niet.

Ooh ja verder ook erg blij met het feit dat mijn stalker Babs het eindelijk lijkt te hebben opgegeven. Kwam echt heel vaak langs en hoeveel signalen en boodschappen ik ook af gaf, hij hield stug vol. Zondag kwam ik op het afscheidsfeestje een vrijwilliger tegen met dezelfde ketting als ik heb, en vroeg haar ernaar. Wat bleek, was ook van Babs en Babs komt nu erg vaak bij haar langs, hij heeft kennelijk een nieuw slachtoffer gevonden...

Nou moet nu echt weer gaan stoppen, ga zo bij Ingeborg Nederlandse Nasi eten, kijk er al naar uit.

Heel veel liefs aan iedereen!
x Joanne

  • 30 Oktober 2007 - 16:04

    Lucie:

    Heeee Joanne,
    Wat leuk zo´n weekend! En leuk om jullie allebei te kunnen volgen, je schrijft net weer andere dingen op dan Mieke haha.
    Je jurk is prachtig, staat je goed man! Alleen om er dan 4,5 uur in de kerk te zitten, pff. Veel plezier komend weekend, ben benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, een Ghanese begrafenis.

    Geniet van je nasi en tot het volgende berichtje;)
    Groetjes Lucie

  • 30 Oktober 2007 - 21:12

    Erik:

    Wat een feest, het lijkt haast wel alsof je daar alleen maar lol maakt ;-)
    En zo hoort het ook. vind het leuk te lezen dat je zo geniet van alles!
    Vriendelijke groet,
    Erik

  • 30 Oktober 2007 - 22:00

    Hilde:

    Pff 4,5 uur in de kerk zeg..krijg je dan geen houten kont? Ohnee met zingen gaan jullie vast staan enzo he? Haha ja je kan maar het beste grappigs maken over al die mensen die wel niet met je willen trouwen. Succes dit weekend!
    xx

  • 31 Oktober 2007 - 09:36

    Kelly:

    He jootje!
    Heb je nog lang moeten wachten voordat je naar de wc kon ;-) Echt super leuk dat je belde! Succes dit weekend bij de begrafenis, ben benieuwd hoe dat gaat als ze zo'n iemand 'met veel wijsheid' begraven!

  • 31 Oktober 2007 - 19:00

    Nadia:

    HEE Jo! Wat maak jij ontzettend veel mee zeg! Echt gaaf om allemaal te lezen. Ergens ook erg onwerkelijk. Heel stoer dat je die krokodil hebt geaaid:P Hahaha.. super om al je foto's te zien! Nog heel veel plezier!...en sterkte bij de begrafenis.

    Heel veel liefs&kus Nadia

  • 31 Oktober 2007 - 20:27

    Ben:

    He Jo, we komen eraan, heb net mijn prikken gehaald. Genieten van je uitgebreide verhalen en van het feit dat we er zelf ook iets van gaan zien!!
    Pap.

  • 31 Oktober 2007 - 21:52

    Janneke:

    Ha Joanne,
    Leuk om je avonturen te lezen, nu ook weer met foto's; inspireert je moeder vast om die kleurige mensen te schilderen, doet ze namelijk heel goed. 'k Heb vrijdag een heerlijk creadagje in het Vennetje met haar gehad; zij schilderen en ik boetseren.Maar binnenkort kan ze ter plekke haar inspiratie opdoen hè...wat ontzettend leuk dat je hele familie naar je toekomt!! Geniet maar alvast van de voorpret, doen zij ook.
    groetjes, Janneke

  • 04 November 2007 - 19:42

    Mirjam:

    Hee Joanne!
    Hoe was de begrafenis dit weekend? Heel toevallig: vanmiddag waren er kennissen van mijn ouders op bezoek en die hebben een nicht die ook in Tamale zit! Jannie Hermans, misschien ken je haar wel.. Vond het wel toevallig! Tot het volgende berichtje! xx

  • 05 November 2007 - 10:48

    Anja:

    Heej Joanne,
    Erg leuk om alles te lezen wat jij beleef!!
    Eindelijk heb ik dan vanmorgen de groeten aan je oma gedaan!!
    Ze is erg trots op je!!
    He geniet van je tijd daar,
    Liefs Anja

  • 05 November 2007 - 10:49

    Mir Breda:

    dag lieve dappere nicht,
    Wat een verhalen. Ik ben er steeds weer van onder de indruk! Wat een onvergetelijk avontuur maak je mee.
    We denken aan je. Veel liefs, Mir.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 115026

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: