Geduld, Geduld - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Geduld, Geduld - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Geduld, Geduld

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

18 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Misschien moet ik even niets typen, heb het een beetje gehad. Foto's oploaden lukt weer niet, internet is er te sloom voor. Maar het gaat nog wel gooed en ik kan nog wel lachen hoor. Vanacht slecht geslapen en ja dan begint mijn geduld soms behoorlijk op te raken. Terwijl je hier juist zoveel geduld nodig hebt voor de Ghaneze manier van leven. En zoals jullie weten ben ik niet heel erg goed voor in geduldig zijn, maar mooi leerpunt voor hier.

Verder heb ik wel weer genoeg meegemaakt. Gisterochtend werd ik wakker van mannen die een gat in de grond aan het graven waren een paar meter van mijn raam af. Dus ik 's ochtends aan Stella vragen, waarom ze dat deden, en vooral waarom er zoveel mannen bij stonden. Ooh dat is vast voor de waterleiding. Later bleek gewooon dat het buurmeisje van 2,5 jaar oud "even" begraven was, was 's nachts namelijk overleden. Nou ik was behoorlijk geschokt vooral omdat er erg laconiek over gedaan werdt. Over de begrafenis van oma gaan nog steeds veel gesprekken en iedereen komt langs. Toen ik een vrij westerse Ghanees sprak, zei hij ook: ""Ja jullie nederlanders begrijpen dat niet. Iemand op leeftijd heeft veel meer bereikt in zijn leven, veel meer kennissen, vrienden, bezittingen. Daarmee verliest de familie veel wijsheid. Ja en een meisje van 2,5 ja die heeft nog niks bereikt, nederlanders denken wat erg die heeft nog een toekomst voor zich. Ja ergens kan ik er wel in komen, maar het is echt de omgekeerde wereld vergeleken Nederland.

De hoogtepuntjes van de week. Mijn Ghanese jurk werd in 1 dag in elkaar gezet door de buurvrouw, echt helemaal gelukkig werdt ik ervan! En hij is echt heel mooi! Hoop dus een foto ervan te plaatsen. Verder zijn er 6 schattige puppy's bij ons in huis, de helft is alleen al dood gegaan..

Het werken. Ja de manier van werken blijft onlogisch en soms chaotisch. Stella ook meegenomen naar de kliniek want ze dacht dat ze malaria had, vervolgens kreeg ze een voorkeursbehandeling omdat ik bij haar was. Schaamde me diep, toen we de rij wachtende mensen gewoon voorbij moesten lopen. Vervolgens haar de injecties gegeven. Iedereen krijgt gewoon medicatie en injecties. Twijfel soms echt aan de deskundigheid van de arts want hij ziet de mensen echt maar 5 minuten en niemand verdwijnt zonder medicatie. Het is daarnaast ook te duur om eerst werkelijk te testen of iemand malaria heeft.

Gesproken met Norghavo, gaan vrijdag kennismaken met de PPAG (aidspreventie-organisatie). Verder kunnen we begin november met Dr. Adams en Norghavo overleggen waar we ons sponsergeld aan willen besteden, dus jullie worden nog op de hoogte gehouden. Een echt plan van aanpak voor de nieuwe kliniek is er nog niet, zou leuk zijn als we daar in kunnen helpen.

Verder gaan we morgen een weekendje reizen, wel veel zin in, ben familie beetje zat. We gaan naar Bolgatanga en Navrongo (plaatjes niet heel ver van Tamale) richting de grens met Burkina Faso. Je schijnt daar namelijk ook als echte toeristen krokodillen te kunnen bezoeken.

Nou dat was het wel weer voor vandaag. Het is trouwens ontzettend leuk om al jullie reacties te lezen! Dan lijkt Nederland toch wel weer heel dichtbij!

Heel veel liefs Joanne

  • 18 Oktober 2007 - 16:34

    Simone:

    hoi jo,

    wat moeilijk allemaal daar zeg, je maakt daar wel ontzettend veel mee. Ik heb bewondering voor je!!!! Petje af ik doe het je niet na. Laat mij maar in dit kikkerlandje blijven. Leuko foto;s heb je. Heel veel sterkte en vooral plezier daar nog. groetjes Simone

  • 18 Oktober 2007 - 19:34

    Piet & Joke En Hans:

    hoi hoi ,
    wat leuke foto,s
    wij wensen je een fijn weekend,weer een nieuw avontuur!!!!!!

  • 18 Oktober 2007 - 19:54

    Kelly, Anne & Mirjam:

    Hey Joanne!
    Wat een mooie jurk heb je! Ziet er echt heel leuk uit! Veel plezier dit weekend! xx

  • 18 Oktober 2007 - 21:21

    Ruben:

    Ha JO staat je goed die jurk hahaha.
    nog bedankt voor je pakketje ik heb hem vandaag precies gekregen, wel een heel fout kaartje!
    Groeten je Broertje

  • 19 Oktober 2007 - 07:54

    Jorrit & AJ:

    Hey Joanne..wij zijn net aant werk en lezen jouw berichtje. Leuke foto's...je bent nog wel een beetje witjes vergeleken met de rest.

  • 19 Oktober 2007 - 09:34

    Erik:

    Hoi hoi Joanne,

    Met plezier lees ik weer je verhaal. Leuk dat er foto's bij zitten en wat een coole jurk!
    Goed trouwens dat je je hebt ingeschreven voor deze langdurige cursus gedult. Helpt je in je latere leven nog menigmaal relativeren, als je weer eens vastzit in de nederlandse burocratie...
    Ik wens je vast een fijn weekend toe, maar pas je wel op, hoorde laatst nl dat krokodillen scherpe tanden hebben ;-)
    Geniet!
    Erik

  • 19 Oktober 2007 - 09:51

    Hilde:

    Wow das echt een mooie jurk!! Cool zeg! Veel plezier dit weekend!
    xx

  • 21 Oktober 2007 - 15:07

    Janneke&joop:

    Ha Joanne,
    Heel leuk om al je berichtjes te lezen, wat een totaal andere wereld daar hè. Je jurk is prachtig en met je gastbroertje vorm je een fraaie duo-penotti...benieuwd naar je verdere verhalen en foto's. alle goeds en gezondheid! groetjes, J&J

  • 22 Oktober 2007 - 09:25

    Mariek:

    Eey!!!
    Heb al een tijdje niet meer gekeken dus kon leuk even al je verhalen lezen! Wat een gekkigheid allemaal daar! Als ik het zo lees denk k echt jeej dat je het daar uit houdt, maar er zijn natuurlijk leuke dingen en minder leuke dingen!
    Hier alles goed, we hebben nu 'herfstvakantie', alleen voor mij betekent dat leervakantie! Begin november tentamens! Nou meid ik ga even je foto's bekijken! Succes daar!
    Kusjes!!!

  • 22 Oktober 2007 - 10:32

    Manouk En Karin:

    Hoi Joanne,Wat heb je al een hoop meegemaakt. Die jurk staat je trouwens heel mooi. Is wel ff wennen daar he in Gahna hebben ze een hele anderen cultuur en ze denken anders. Maar heb je het een beetje naar je zin daar? Hier is alles oke. Wel een beetje koud vandaag. Hoe is bij jou btw het weer? wij gaan weer. Veel plezier nog en maak er een leuke tijd van. Groetjes van de Nelloos!


  • 22 Oktober 2007 - 18:46

    Tante Mieke:

    Je verhalen van oma gehoord over de krokodil.Nou jij heb wel lef hoor.
    groetjes Adri en Mieke

  • 23 Oktober 2007 - 16:34

    Jeroen En Linde:

    Hey Joanne, Wat een coole foto's! Groeten aan de krokodillen! Maar niet te dichtbij....We hopen dat je cultuurshock snel voorbij is! Geniet lekker van alles!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 115030

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: