Warm, warm Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Warm, warm Ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Warm, warm Ghana

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

14 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Erg leuk om jullie reacties allemaal te lezen, lieve Romy bedankt voor je berichtje en Anja wat leuk dat jij ook reageert, doe je de groetjes aan mijn oma?

Ja hier gaat alles eigenlijk zijn gangetje. Heb wel een iets mindere week achter de rug wat betreft familie. Bij het ontbijt dinsdag werdt terloops aan mij gevraagt door Joosphine of ik mee ging naar de begrafenis. En ik antwoordde: nou ja ik ben er nog niet zo lang en ik kende jullie oma niet, gaan jullie maar ik redt me hier wel. Nou dit bleek geen goede reactie te zijn... Pas 2 dagen later vertelt Stella me dat ik hen hiermee gekwetst heb, want ik ben onderdeel van hun familie, zij zorgen voor mij als een lid van de familie, dus is het ook vanzelfsprekend dat ik mee ga naar familiegebeurtenissen. Vervolgens vertelde ze dat het lichaam van oma in de vriezer zit (ja niet lachen, echt waar) en dus pas over een paar weken of maanden begraven wordt. Heb gezegd als ik wat langer bij jullie ben, en het toch pas over een tijdje is dan ben ik wel bereid om mee te gaan. Heb daarmee de kreukels geloof ik wel weer glad gestreken, de sfeer is nu weer stukken beter.

De ghanezen zijn op sommige fronten heel direct zoals bijvoorbeeld; Doe dit of water (betekent geef me asjeblieft wat water) of die kinderen moet je geen handje geven want die hebben een slechte moeder. Maar echt iets zeggen over hoe ze zich voelen dat doen ze dus helaas niet. Het gaat dus ook altijd goed met ze, best wel irritant.

Verder zijn Josephine en moeder wel dit weekend naar Kumasi vertrokken om de begrafenis te plannen. Dat betekent dat Gideon de baas in huis is voor het weekend, en daar genieten hij en de anderen volgens mij van. Gister suikerfeest bij Babs gevierd, stelde eigenlijk niet zoveel voor, maar hij had speciaal voor ons drankjes gekocht en gekookt. Verder droeg iedereen zijn netste kleren, en s' ochtends liep men op straat in optocht naar de moskee.

Het werk gaat ook gewoon door. Heb nu ook een aantal dagen in de injectiekamer gestaan. Donderdag en Vrijdag was het erg druk, dan duwen patienten zich soms naar binnen, vindt ik heel vervelend want ze zijn allemaal ziek en Felicia veroorzaakt dan vaak nog meer chaos. (Dan denk ik echt: "waar ben ik hier in hemelsnaam mee bezig?") Misschien kwam dit doordat de volgende dag bleek dat Felicia malaria had, waarop ze in een van de bedden ging liggen. En eigenlijk lag ze daarmee gigantisch in de weg omdat we bedden tekort hadden.

Vanochtend met familie en Esther(andere vrijwiliger) naar de kerk geweest, we kwamen een uur te laat omdat iedereen nog moest ontbijten, zijn kleren moest strijken en schoenen moest poetsen. En daar hebben ze dan ook totaal geen haast bij, zoals de meeste ghanezen. Maar het was helemaal niet erg dat we een uur mistte van de 3 uur durende dienst.

Oooh ja en het hoogtepunt van de week was een bezoek aan het zwembad vrijdagmiddag! Na een ochtend hectisch werken, heerlijk relaxen in het zwembad. Zwembad ligt wel ver buiten de stad in een luxe bungalowpark, maar het is er rustig en het water is heerlijk. Voelde me sinds tijden weer heerlijk schoon, super!
Is verder afgelopen dagen echt heel erg warm, dus komende week maar weer een keer naar het zwembad.

Lichamelijk gaat het nog steeds erg goed, alhoewel ik dat van de week een klein wonder vond toen ik het eten zag wat ik gegeten heb. Vorige week zaterdag hadden ze vissen gehaald van de markt. Zien er al niet super uit, maar toen gingen ze de vissen helemaal zwart blakeren, zodat we ze konden bewaren. (hebben geen koelkast of vriezer) Nou vissen in doos, en in elke saus bij het eten zat deze vis. Totdat we woensdag de doos openmaakte en er maden op de vissen kropen, maar dit bleek geen probleem, nog een beetje verhitten, dan gaan de maden vanzelf dood. En de volgende dag aten we weer gewoon vis....

Nou ik ga weer stoppen, is toch weer een heel verhaal geworden. Heel veel liefs aan iedereen!

X Joanne

  • 14 Oktober 2007 - 14:37

    Kelly:

    Hey jo,
    leuk weer om wat van je te horen! Heerlijk zo'n zwembad, moet je inderdaad vaker doen! En jammer dat het even wat minder ging met de familie, zo zie je maar wat voor cultuurverschil er is!
    liefs

  • 14 Oktober 2007 - 14:51

    Erik:

    hoi hoi

    Ben wel jaloers hoor op dat mooie weer. Als mogen we nu niet klagen, het weer is hier nu ook super, alleen iets minder warm. Zou willen dat we hier nu buiten konden zwemmen, ik word er volgens mij wel iets wat jaloers van.
    Heb je nog spannende ziekenhuisverhalen, lekker vies en bloederig? Ben benieuwd.
    XX,
    Erik

  • 14 Oktober 2007 - 17:14

    Hilde:

    Hey Jo,
    Pff wat een aparte cultuur toch! Wel leuk om zo te ontdekken, maar soms mss ook wel vervelend idd! Oh bah --> vis, succes ermee! Maar je houd je sterk! Straks wat meer nieuwe dingen bedenken om ze daar te helpen in de kliniek en dan draag je toch mooi je steentje bij!
    xx

  • 14 Oktober 2007 - 18:29

    Ben :

    Lieve Joanne,
    We blijven je verhalen met verbazing lezen en horen, wat een ander leven heb je daar. Ik kan me voorstellen dat het niet mee valt om in te schatten wat je Ghanese familie nu wel of niet van je verwacht.
    Goed om te horen dat je lijf het in die omstandigheden het volhoudt, ondanks de maden, verschrikkelijk. Maar ach, misschien gaat het wel wennen?
    Veel plezier verder, zucces en sterkte met het werk,
    Liefs Pap.

  • 15 Oktober 2007 - 07:41

    Anja:

    Ha Joanne,
    Klinkt echt typisch afrikaans, doe dit en doe dat. Het lijk wel of hun het niet netjes kunnen vragen. Ohw, heerlijk zo'n maaltijd, gelukkig ben je er niet ziek van geworden!!
    He ik wens je veel sterkte verder,
    ik kijk uit naar je volgende verhalen,
    Anja

    Ohw, ja ik zal de groetjes aan je oma doen, als ik er weer kom.

  • 15 Oktober 2007 - 09:05

    Mirjam:

    Hi!
    Gelukkig heb je je 'verkeerde reactie' weer beetje goed kunnen praten! Ja, je moet het maar net weten, dat er verwacht wordt dat je mee gaat naar zo'n begrafenis.. Ik heb het weekend gewerkt, was er zaterdag plotseling een patiënt overleden! Gelukkig niet mijn patiënt, maar mijn collega had het zo druk dat ik (uren nadat de patiënt overleden was) met een andere flexer kon gaan wassen. Moest ik even aan denken met dat verhaal over oma. Dat verhaal van die vis is trouwens echt te ranzig! Ik zou het niet gegeten hebben, hahah.. Ik heb de foto's op de site van de anderen ook even bekeken en die foto van jou met een baby is echt schattig! Echt heel leuk! Nou, succes op je werk deze week en veel plezier! xx

  • 15 Oktober 2007 - 10:07

    Jorrit:

    Hey nichtje van me, tjongejonge...wat een andere wereld daar zeg. Kan me voorstellen dat je daaraan moet wennen. Knap dat je dat zo goed afgaat! En wat dat van die oma in de vriezer...echt bizar. Weet je zeker dat het stukjes vis in de saus was? Hahaha...geniet lekker van alle mooie dingen daar en van het zwembad hè!

  • 15 Oktober 2007 - 21:07

    Opa En Oma Wolff.:

    Je verhaal inclusief maden soep
    gelezen ( Made in Ghana ), eet smakelijk. Hier mooi weer,herfst.
    Verjaardag van Ties gevierd en Oma opgehaald ( was logeren in Vlissingen). Jan jr is druk met
    klussen in zijn nieuwe huis.
    Dit weekend ga ik met het mannenkoor naar Luxemburg zingen.
    Einde verhaaltje en tot de volgende berichten. Groetje van ons.

  • 16 Oktober 2007 - 05:38

    Brenda:

    Ha Joanne,
    Lekker dat visverhaal,zo tijdens m'n ontbijtje...Byzonder,hoor hoe je zo'n cultuur nu van binnenuit leert kennen (met al je zintuigen...!)Het valt niet altijd mee om "het goede"te doen en ook nog een beetje jezelf te blijven,lijkt me. Sterkte én véél plezier!

  • 16 Oktober 2007 - 19:03

    J & R:

    Al veel beleefd, en nog maanden te gaan. Spannend hoor! Maden zijn nuttige beetjes. Ze zijn eetbaar, maken wonden schoon (!), en opa Wolff vist ermee. Waarom zou een garnaal lekkerder zzijn? ;-)
    We blijven je graag volgen.
    Rinni.

  • 16 Oktober 2007 - 19:04

    Rinni:

    BeeStjes natuurlijk.

  • 16 Oktober 2007 - 21:05

    Tante Ineke:

    Hoi Joanne

    Tsjonge,tsjonge lekker bizar hoor die verhalen van jou!!! Je moet maar gissen wat er van je verwacht wordt.Wel mee naar oma of toch maar niet.
    Fijn dat je lichaam het zo goed doet !!
    Hier hebben we herfstweer met mooi gekleurde bladeren wel even wat anders.
    Mooi dat er een zwembad in de buurt is waar je je gewoon even "westers" voelt...tenminste dat begrijp ik uit je verhaal.
    Nou joan een goeie week toe gewenst !!
    Groetjes

  • 17 Oktober 2007 - 14:35

    Evelien:

    Lieve joanne,

    wat een ander leven dan bij ons,dat eten lijkt me helemaal niks,ja en dan het cultuurverschil valt vooral op bij bijzondere omstandigheden.Fijn dat je je zo gezond voelt en ik ben wel wat jaloers op het heerlijke weer want vandaag regent het bijna de hele dag.
    We zijn al twee dagen bij Jonna aan het klussen allerlei achter stallig onderhoud.
    Dat is allemaal blijven liggen door de bruiloften, maar nu komt het weer helemaal goed.
    Wij moeten even wennen zo na de bruiloften. Joanne nog een goede tijd
    daar. Liefs van koos Evelien en jonna

  • 17 Oktober 2007 - 18:29

    Tante Mieke:

    Leuk je verhalen weer allemaal gelezen te hebben.Fijn dat je het allemaal kunt bolwerken.
    groetjes Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 115031

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: