De Dr. AdamsClinic - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu De Dr. AdamsClinic - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

De Dr. AdamsClinic

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

04 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Vandaag een berichtje na twee dagen werken. En ja hoe zal ik het zeggen.... onze verwachtingen waren misschien te hoog. De Dr. Adamsclinic is erg klein en hygiene is ver te zoeken. Er is weinig materiaal en er zijn teveel patienten voor een dokter.

Lokale verpleegkundigen zijn er wel genoeg dus in het begin had ik zoiets van:"Maar wat moet ik hier dan nog doen, hun werk overnemen?" De eerste dagen heb ik dus een beetje meegekeken, vandaag wel wat wonden verzorgt omdat ik er op stond ook wat te doen want anders laten ze je de hele dag zitten en een beetje glimlachen.

Mieke en ik kwamen woensdag op ons werk om 9 uur en werden welkom gegeheten door Felicia (lokale verpleegkundige) en Linda een vrijwiliger die er al een maand werkt. De kliniek bestaat eigenlijk uit een aantal hele kleine hutjes aan een klein binnenplaatsje. Een is de consulting room, de ander de medicijnkamer, een kamer voor injecties, een kamer voor wondverzorging en twee hutjes waar mensen kunnen liggen voor infuus. Ja en dan is het wachten totdat de dokter begint met zijn consulten en de mensen doorstuurt naar de wondverzorging of injectiekamer. De meeste mensen hebben malaria en krijgen daar een injectie voor. Het kan dus heel druk zijn of erg rustig....

Ik stond afgelopen dagen op de kamer voor wondverzorging. Heb al hele lekkere wonden gezien, heel geel en zwart! Er wordt met een watje met alcohol en een ander soort ontsmettingslotion in de wond gewreven en dan opnieuw verbonden. Ze pakken wel elke keer nieuw watje, maar ze doen dat met een tang zodat ze hun handen niet te hoeven gebruiken (handschoenen zijn te duur), maar die tang wordt wel elke keer gebruikt. Vandaag heb ik mijn eigen handschoenen dus maar meegenomen, want anders raak ik geen wond aan. Ze doen wel heel erg hun best maar er zijn gewoon heel weinig middelen. Om 13.00 doen ze de kliniek dicht voor hun gebed, meeste personeel in de kliniek is moslim. Zo rond die tijd stoppen de vrijwilligers met werken en gaan we lunchen in de stad. De anderen gaan door tot 19.00 s' avonds.
Voorlopig zijn we moe genoeg van een halve dag werken.

Verder gaat alles met mij goed! Wel heel moe van alles, de warmte en nieuwe indrukken. Moet alleen dus nog echt mijn draai vinden op het werk en kijken wat ik echt kan gaan toevoegen. De nieuwe kliniek hebben we trouwens ook gezien en die is erg mooi!!! Het is een mooi schoon ziekenhuis met een kamers voor vrouwen, mannen, kinderen, baby's, een operatiekamer, een kamer voor bevallingen en heel belnagrijk..... genoeg wc's en badkamers. De Dr Adamsclinic heeft alleen een emmer met stront en maden in een afgeschermd hoekje staan.

Vanochtend was trouwens balen, want het water was bijna op, dus ik kon niet naar de wc. En daar sta je dan, na een uur wachten, gelukkig had ik geen diarree, kon ik het afwaswater gebruiken.

De familie is nog steeds heel aardig, vader is terug van zijn reis en Josephine had gister zelfs speciaal voor mij spaghetti gemaakt, heel lief!! Jopspehine wil daarentegen wel heel graag met mijn broertje trouwen, dus Rub kijk uit! En voor mij wil ze een Ghanees zoeken, als ik dan uitleg dat ik dat niet wil, dan zijn ze beledigt, dus ik kan er maar beter grapjes over maken.

De kinderen van het schooltje staan allemaal op de foto maar ik kan helaas nog geen foto's opladen. Nou ik moet weer gaan, want ik moet wel voor het eten "thuis" zijn bij mijn gastfamilie.

Tot de volgende keer!!
Liefs Joanne

Ooh en Rub een hele fijne verjaardag morgen!! Alvast gefeliciteerd!!!!

  • 04 Oktober 2007 - 16:17

    Erik:

    Leuk je verhaal te lezen. Jammer dat je nog zoekende bent in wat je doen kunt, maar van de andere kant wel goed dat ze blijkbaar voldoende mensen hebben. Wel leuk hoor van die spannende wonden, zo zie je ze meestal niet in Nederland, en dat is misschien maar goed ook!
    Ik wil trouwens ook wel halve dagen werken en dan ook nog van dat mooie weer hebben? Hoe'st verder? Al lekker bruin aan het worden?
    X
    Erik

  • 04 Oktober 2007 - 17:18

    Ben :

    Wat een smakelijke verhalen!! Bedankt voor je mail, zie onze reacties daar.
    Pap/Mam

  • 04 Oktober 2007 - 19:37

    Fam. Broekmans:

    Hallo Joanne.
    Als oom en tante van Mieke lezen wij ook ieder keer vol spanning jou mooie verhalen wat je daar allemaal beleeft.
    Wij wensen je veel succes met je werk en in je gastgezin.
    Geniet van je weekend.
    Groetjes.

  • 04 Oktober 2007 - 20:04

    Bert, Mirjam & Hilde:

    Hey schatje!
    Gaan jullie eigenlijk ook in die nieuwe kliniek werken straks? Dat lijkt ons wel echt leuk, meewerken aan het op gang brengen daarvan. Tot snel hoors! xx

  • 05 Oktober 2007 - 09:55

    Caroline:

    Leuk om je uitgebreide verslagen te lezen! Fijn dat je gastgezin vriendelijk en behulpzaam is. Ik hoop dat je ook snel je draai zult vinden in de kliniek. xxx

  • 05 Oktober 2007 - 17:07

    J & R:

    Er is daar duidelijk veel hulp nodig. Is er een speciaal doel waarvoor jij geld zou willen inzamelen?
    R.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 115134

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: