PPAG - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu PPAG - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

PPAG

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

17 November 2009 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hier weer eindelijk een update van mij…

Vorige week eindelijk in contact kunnen komen met de PPAG, staat voor Planned Parenthood Association Ghana. Mijn nieuwe vrijwilligerswerk, yeah fijn om wat te doen te hebben. Vrijdag een rondleiding gehad en gister begonnen. PPAG is een organisatie die seksuele voorlichting geeft, SOA/ HIV testen afneemt, tienermoeders begeleidt, en consultatieburo's heeft. De man die we vrijdag hebben ontmoet van de PPAG was erg enthousiast en had grote plannen met zijn kliniekje. Dus ik ben benieuwd, maar ik verwacht er nog maar niet teveel van want het blijft wel Ghana. En Mieke en ik hebben geleerd van de mooie verhalen van de voorganger van deze PPAG man, waar niet zoveel terecht kwam. (Gelukkig Miek komt deze man al stukken beter over)

Verder zijn we vrijdag met de PPAG-man naar een kliniek in kpalerigu geweest, een klein dorpje 2 uur van Tamale in de "middle of nowhere". Wel heerlijk in een pick-up met airco, dan maakt het niet zoveel uit dat de zandweg erg slecht was. In het dorpje staat een mooie kliniek met huisjes erbij voor het personeel. Volgens de verhalen is het er razend druk omdat het de enige kliniek is in de wijde omtrek. Daarbij komt dat Matilda, een verpleegkundige, vriendin van Musah daar ook werkt, dus gezellig. Ga daar waarschijnlijk volgende week voor een paar dagen heen.

Het kliniekje in Tamale waar ik dus gister ben begonnen draait vooral op voorlichting. Medisch gezien gebeurt er weinig. Maandag startte ook de nieuwe verpleegkundige dus de patienten weten ook nog niet echt dat het kliniekje weer draait. Aan de verpleegkundige had ik ook niet zoveel want die lag het grootste deel van de tijd te slapen. De andere medewerkers waren wel enthousiast, al deden de computer en video het niet en konden ze me dus weinig up-to-date voorlichtingsmateriaal laten zien. Wel hadden we gelijk een "meeting" waarin werd besloten dat het programma om de scholen te bezoeken weer opnieuw opgestart zou worden. Sinds de vorige vrijwilliger heeft dit 4 maanden stil gelegen. Waarom? Kan niemand vertellen; ja mijn fiets deed het niet, hadden geen tijd en geld... nou ja allerlei excusen. In Hadidja, de enige vrouw heb ik het meest vertrouwen en we hopen morgen onze aankondigingsbrieven naar de scholen te kunnen brengen.

Tja waar ben ik verder druk mee geweest vorige week. Mijn tuin, het bleek veranderd in een mooi groen overwoekerd stukje land toen we terugkwamen van onze trip. Ik vond het wel mooi, maar echt praktisch was het niet want er bleven de hele tijd zaadjes plakken aan je kleren of benen. En onkruid prikt ook nog eens. Dus werd Wumpini opgetrommeld door Musah om een beetje onkruid te wieden. Ik kon het natuurlijk niet over mijn hart verkrijgen die jongen dit alleen te laten doen, het was ook een grote klus, 2 lange ochtenden de hele tuin omgeploegd en met deze hitte is dat geen pretje. Uiteindelijk helemaal gelukt en nu hebben we weer een fijne dieprode zandbak.

Verder wil mijn verkoudheid nog steeds niet echt meewerken.Word er een beetje gek van... Daarbij is het weer ook aan het veranderen, hebben nu al 3 weken geen echte regen meer gehad. En vanochtend stond er voor het eerst een koel briesje, de Harmattan winden beginnen eindelijk!

Vorig weekend Marije een vrijwilliger te logeren gehad in mijn huisje. Gezellig om weer iemand continu in huis te hebben. Gezellig popcorn gehaald en een film, voor een echte nederlandse zaterdagavond, viel alleen halverwege de film in slaap.

Daarnaast is Musah druk met de bruiloft van Ben en Suzy. En Musah is “best man”, dus druk belast met de organisatie. Ben is een jeugdvriend van Musah en hij heeft de afgelopen 3 jaar in Qatar ( Verenigde Arabische Emiraten) gewerkt. Dit betekent ook dat hij 3 jaar zijn vriendinnetje niet gezien heeft. Nu is hij krap 2 weken in Ghana en zaterdag trouwt hij al. Om vervolgens 3 weken na de bruiloft weer naar Qatar te vertrekken zijn vrouw achterlatend. Ik kan er met mijn hoofd niet bij. Suzy en Ben zijn ook niet echt spraakzaam, beetje verlegen en lijken ze niet echt enthousiast over de bruiloft. Zo zijn we kleren wezen shoppen voor de mannen maar het leek alsof Musah en ik moesten beslissen… Verder is het wel leuk om een bruiloft van zo dichtbij mee te maken. Ben benieuwd of het bruidspaar zaterdag wat meer straalt.

Oh ja donderdag wilde ik de deur op slot doen om brood te gaan halen, breekt het hele binnenwerk van het slot af. Dus ik buiten, deur op slot en kon met geen mogelijkheid de deur weer open krijgen. Musah gebeld, die onze timmerman Elisah gebeld. Anderhalf uur later konden we weer naar binnen. Vervolgens ontbeten met Musah, Elisah en z’n vriend. Elisah zou het wel effe maken, geen enkel probleem.. Was natuurlijk niet effe dus kon fijn de hele ochtend thuis blijven tot het gefikst was. Nu natuurlijk een supersonisch en veilig slot dat niet kan breken, Musah is er helemaal gelukkig mee.

Vrijdagavond afscheidsfeestje van Linda. Vrijwilliger in mijn oude gastgezin, dus ook leuk om mijn gastfamilie weer te spreken. Feestje was niet echt een succes, Stella vierde ook haar 16de verjaardag en had heel veel eisen gesteld voor het feestje en allerlei mensen uitgenodigd. Mensen uit de buurt drongen naar binnen om ons aan te staren en eten te bemachtigen. Was dus meer Stella's feestje. Gelukkig zondagavond rustig met de vrijwilligers uit eten geweest om Linda's afscheid iets beter te vieren. Erg jammer dat ze weer naar huis gaat.


Afgelopen zaterdag Naamfeestje van een baby in de kerk. Dit houdt in een kleine ceremony met bekendmaking van de naam van de baby en dan de ouders begroeten. Moeder wordt in kamer met de baby gestopt waar veel vrouwen om heen zitten. Mannen zitten buiten onder een afdak. Ooh en de rijst en cola niet te vergeten. Gelukkig hadden we onze Nederlandse spelletjes meegenomen en konden we gezellig spelletjes spelen met de mannen. Blijft raar dat de mannen en vrouwen zo gescheiden leven.

Verder ander goed nieuws vrijdagavond is Afisah (Musah's schoonzus die bij Musah in de Compound woont) bevallen van een dochtertje. Zaterdag kwam ze terug uit het ziekenhuis, schattig baby'tje. Hoe ze dan weer met babytjes omgaan is een ander verhaal. Ze lag zondag op een kussentje op de grond, net voor de ingang, geen mosquitennet en helemaal onder de dekentjes, keiwarm! Vrijdag hebben we in ieder geval het naamfeestje van deze nieuwe baby.

Sorry voor het misschien onsamenhangende verhaal maar dit komt doordat ik elke keer stukjes schrijf en het internet er dan mee stopt.

Heel veel liefs aan jullie allemaal!!!

Liefs Joanne


  • 17 November 2009 - 16:50

    Hilde:

    Leuk om weer een verslag van je te lezen! Goed werk, dat vrijwilligerswerk, hopelijk kun je anderen daar ook nog enthousiast voor krijgen.
    Wat een coole foto inderdaad van dat meisje met zonnebril!
    Enneh nu ben je dus eigenlijk een 'tante' of niet??
    X

  • 17 November 2009 - 17:00

    Mieke:

    He tante Joanne!
    Krijg al bijna zin om weer te komen.... hahaha. Lijkt me hardstikke leuk daar bij de PPAG. Wat schattig, die foto van het nichtje van Musah. Ben haar naam even kwijt, maar het was die schattige toch?
    We bellen! LIEFS!

  • 17 November 2009 - 17:37

    Romy K.:

    Lieve joanne,
    leuk verhaal, echt leuk om te lezen.
    leuk dat je het pakje nu al hebt ontvangen:D
    laat ze maar eens even weten hoe belangrijk sinterklaas voor ons is:D
    hahaha.
    rintje zet elke zaterdag avond zijn schoen.
    we bellen snel weer.
    veel plezier en je houdt ons goed op de hoogte.

    Hele dikke kussen van je nichtje Romy :D

  • 18 November 2009 - 09:10

    Jorrit:

    He Joanne en Musah,

    Ontzettend bedankt voor jullie lieve cadeautje. Een mooie tas in de grote collectie van Nadia en natuurlijk het schitterende kaartje MET geluid:) Hahahah! We moesten wat moeite doen voordat we iets konden horen, maar uiteindelijk kwam er een zacht deuntje uit.

    Ik ga nog even proberen een foto van onze bruiloft naar je toe te sturen.

  • 18 November 2009 - 22:06

    Esther:

    Haaaaa die Jo! Wat ben je actief voor Ghanese begrippen ;) Leuke projecten heb je ontdekt, ben benieuwd hoe je het gaat vinden. Met Musah ook alles ok? Heeft hij het nog erg druk met Norghavo? Zo te zien ontbreekt het momenteel niet aan vrijwilligers, houden zo! Meid, have fun op de bruiloft en doe je vriendje de groetjes!

    Liefs Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 115037

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: