Zweten als een pregnant fish.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Zweten als een pregnant fish.... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Zweten als een pregnant fish....

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

10 Maart 2010 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Ja en zo is er weer een maand voorbij.

Ongeveer 2,5 week geleden hadden we op vrijdagavond onze eerste regen! Een hoogtepunt! Wel begon het eerst heel hard te waaien waardoor al het stof en zand nog effe door het huis vloog. Ik liep even naar buiten om mijn was te redden, had ik beter niet kunnen doen zat totaal onder het zand. Maar daarna kwam de beloning, bijna de hele nacht regen! Heerlijke verkoeling, stof weg en de aarde zag er weer veel beter en vochtiger uit.

Om die zaterdag optimaal te genieten van deze verandering in de natuur, zijn we op de moter naar Musah zijn vaders boerderij gegaan. En ik mocht rijden, ja mijn moterrijlessen beginnen nu vruchten af te werpen. Musah zag niet echt in, dat ik erop uit wilde en zijn vaders boerderij stelt ook bijna niks voor in het droge seizoen. Maar we hebben allebei genoten, op rode zandwegen langs kleine dorpjes. Op een gegeven moment kwamen we zelfs langs een mooi meer.

Het weer is dus verder erg warm, na die ene bui hebben we geen regen meer gehad, de laatste dagen dreigt het elke keer wel te gaan regenen maar helaas het blijft bij wind en wat lichtflitsen. Het grote verschil met een paar maanden geleden is dat het 's nachts ook niet meer afkoelt, zo'n 30 graden is het 's nachts nog. Dus veel Ghanezen, net als bij Musah thuis gaan buiten op een matrasje liggen slapen. Daarom klagen de Ghanezen ook elke keer: Oh I'm sweating like a pregnant fish

Verder afgelopen tijd druk geweest met de PPAG. Schema loopt nog steeds al vinden collega’s het wel moeilijk om altijd aanwezig te zijn, al verschillende frusterende smoezen gehad. De kinderen maken nog steeds wel mijn dag daar, en we krijgen de meest uiteenlopende vragen en onwaarheden te horen. Ja madame in Amerika kun je aids van honden krijgen he? En ja als je vrouw zwanger is dan 9 maanden geen seks want sperma geeft uitslag en huidziekte bij de baby…. Nou ja en zo nog talloze andere…

Daarnaast nieuwe ontwikkelingen bij NorGhaVo, vanaf 1 maart mag ik NorGhaVo Ghana gaan assisteren. Leuk om te doen, vraagt wel de nodige uitdagingen, ook omdat Musah daar natuurlijk werkt. Maar hoop hier binnenkort meer over te vertellen.

Ooh ja en natuurlijk weer wat festivals gehad, afgelopen vrijdag was het Damba Festival. Typisch Dagomba feest (stam van Musah) en hetzelfde tafereel als bij de traditionele begrafenis, chiefs op paarden die allemaal op bezoek komen bij de grote upperchief, mannen met djembe’s en geweren. Herdacht wordt de geboorte van profeet Mohammed, dus eigenlijk ook een Islamitisch feest. Maar dat maakt niet uit iedereen danst mee en staat de chiefs aan te gapen. Ik vond het minder omdat er veel te veel mensen op af kwamen en we bijna verdrukt werden.

De volgende dag Independance day, feest om te vieren dat de democratie in Ghana 53 jaar oud is. Met Sheta vroeg in de ochtend naar het police park, een heel groot plein met tribunes eromheen. Alle scholen zenden een afvaardiging voor het officiële gedeelte en moeten dan een rondje marcheren voor de belangrijke mensen op het podium. Politie, leger en sommige andere groepen marcheren ook. Raar om te zien, maar de studenten die marcheren vinden het prachtig. Ik vond het marcheren niet zo, maar wel leuk om alle verschillende kleurrijke uniformen te zien.
Daar had ik ook weer een ervaring hoe oneerlijk de wereld soms kan zijn. Ik voelde me niet top, klaagde over de benauwde hitte en was blij dat Sheta en ik een plaatsje op de tribune konden vinden. Terwijl we lekker aan onze soort van oliebol zaten, komt Zakia zwetend met een grote bak met zakjes drinkwater op haar hoofd aan. Zakia is even oud als Sheta en woont ook in Musah’s compound, maar ze telt niet echt want haar ouders zijn spoorloos en ze is het huisknechtje van Musah zijn schoonzus. Kortom geen geklaag van Zakia, al blij dat ze water mag gaan verkopen en misschien een glimp op vangt van de marcherende groepen. Schaamde me toch wel weer even dat ik aan het klagen was, en voor Sheta is het de normaalste zaak van de wereld dat Zakia niet echt meetelt, raar om bij stil te staan.

Afgelopen week met Freke 2 dagen in het ziekenhuis doorgebracht, Malaria voor Freke helaas. Ook Bernadette en Sandrine hebben Malaria, de een na de ander valt ervoor. Wat het is, ik weet het niet, bijna 5 maanden zonder malariageval en nu 3. Misschien ook wel omdat ieders weerstand met de hitte van afgelopen weken ook minder is. Gelukkig ben ik nog gezond, alleen dus erg moe door de hitte.

Afgelopen zondag met de vrijwilligers Freke, Bernadette en Sandrine mee naar Kintampo geweest. Zij werken op een project met kansarme kinderen en hadden besloten met hun 16 kids naar Kintampo te gaan om de watervallen te bezoeken. Om 6 uur ’s ochtends verzamelen en dan op weg in de gehuurde trotro met djembe’s mee, zo’n 3 uur rijden naar de watervallen. Super leuk, het was echt schoolreisje voor de kinderen en er werd flink gedjembeet en gezongen. Bij de watervallen aangekomen waren de kinderen wat stil, maar na het eerste moment van verbazing gingen snel de kleren uit en verdwenen ze een voor een onder de waterval. Gelukkig was het allemaal ondiep dus ze konden heerlijk pootje baden en van de stenen glijden, wel ijskoud water…. Kortom hebben het heerlijk gehad daar, zie foto’s. Voor de kinderen was het verder een superdag want eten was ook voorzien, dus helemaal trots en blij met hun flesje cola.

Verder hebben we een restaurant gevonden waar ze onder andere appeltaart met kaneel en ijs en brownies verkopen, heerlijk!!! Ooh en de kraan stroomt ook steeds vaker, zeker nu het zo warm is kan ik eindeloos genieten van mijn koude douche.

Sheta bij mij in huis gaat ook goed, al hebben we natuurlijk soms wel wat lichte irritaties. En waar het op neer komt is dat er weinig zelf uit haar handen komt maar als ik vraag kun je dit voor me doen of dat, dan is het geen probleem. Typisch Ghanees, om te wachten tot…iemand anders zegt wat je zou moeten doen. Mijn ervaring is, duidelijk opdrachten en regels geven dan kun je prettiger samenleven.

Heel veel liefs voor jullie allemaal!!

XXX Joanne

Ps. Thanks voor alle lieve kaartjes en brieven, het doet me nog steeds erg goed. Begin NL zo na 6 maanden toch wel meer te missen. Opa en Oma van jullie geld hebben we dus maar appeltaart en cola genomen, heerlijk!

  • 10 Maart 2010 - 12:42

    Mirjam Breda:

    Ha die live Jo,
    eerst je kaartje en de leuke brief van Sheta en nu zo'n lange mail, helemaal TOP!!!
    Heel veel liefs en we gaan gauw weer een nieuwe brief maken!

  • 10 Maart 2010 - 16:45

    Kelly:

    Super leuk om na zo lang weer wat te lezen!
    Even korte reactie vanuit stockholm, we gaan zo terug met vliegtuig naar Nederland!
    Fijn dat jullie weer regen hebben gehad!
    Tot horens weer!
    liefs

  • 10 Maart 2010 - 16:52

    Marlies:

    Hee Jo!

    Wat leuk om weer wat van je te lezen! Ik moet nog even 2 weken stagelopen en dan lekker op wintersport. Is weer eens wat anders als die hitte bij jou.

    fijn dt het zo goed gaat daar!

    xx

  • 10 Maart 2010 - 20:31

    Hilde:

    Hey,

    Leuk om weer een uitgebreid verhaal van je te horen!
    Fijn dat er ten minste even regen is geweest en de kraan het al vaker doet! Werk bij de PPAG klinkt ook wat vooruitstrevender dan vorige keer, tja die smoesjes..als de tijd dat men er wel is maar productief besteed wordt. Ben wel beniewd hoe de samenwerking met Musah bij NorGhaVo gaat lopen ;) Erg leuk dat je trouwens ook de kans hebt om met andere vrijwilligers er op uit te trekken, zo zie je van alles en denk ik toch ook wel fijn om af en toe Nederlands te praten.
    Maar vooral fijn om te horen dat het zo goed gaat daar!

    Liefs Hilde

  • 10 Maart 2010 - 22:11

    Anne:

    Haa lieve Jo,
    leuk om weer wat van je te lezen! Klinkt allemaal weer optimistisch en vol goede moed, mooi! Hier in NL begint het voorjaar tevoorschijn te komen. In de tuin staan de sneeuwklokjes en krokussen uitbundig te bloeien. Moeilijk om je voor te stellen dat wij heel blij zijn dat het weer droog is en de warmte weer komt. Dat laatste laat nog wat op zich wachten... Maar met zon en uit de wind is het voorjaar echt begonnen!
    Veel liefs

  • 10 Maart 2010 - 23:02

    Brenda:

    Hé Joanne!
    Weer leuk om je verhalen te lezen.. Heel veel dingen kan ik nu beter plaatsen na mijn Afrika reis naar Mali..
    Het was een overweldigende ervaring ,de vriendelijke mensen,geuren en kleuren..
    De eenvoud van leven, in onze ogen arm,maar in wezen ook rijk door de zorg die ze voor elkaar dragen en de relaxe manier van leven, zo dicht bij de natuur..(in het dorpje) Ik mail je binnenkort meer, liefs ook voor Musah! Bren

  • 11 Maart 2010 - 07:31

    Jorrit En Nadia:

    Hoi Joanne,

    Wat leuk om weer eens wat van jou te lezen! Hier vliegen de weken voorbij met de dagelijkse gang van zaken (ook niet saai hoor!). Als we dan jou verhaal lezen, stap je zo een andere wereld binnen. Wat lief dat jullie een schoolreisje hadden georganiseerd voor die kids. Dat is voor hun vast een onvergetelijke ervaring!

    Hier in Amersfoort gaat alles lekker. Wat heb ik de afgelopen maand eigenlijk gedaan? Nou ja..in ieder geval genoten van het getrouwde leven met Nadia. Dat gaat absoluut niet vervelen en wordt alleen maar leuk. Ik kan wel zeggen dat het een goede keuze is geweest (maar dat wist ik vooraf ook al wel). Ander verheugend nieuws: de lente zit er aan te komen hier in Nederland!

    Groetjes uit Nederland!

    Ps. We gaan jou onderhand ook een beetje missen:)

  • 11 Maart 2010 - 13:32

    Mirjam:

    Hi Joanne!
    Leuk om weer een verhaal van je te lezen! En ook nog veel foto's, leuk om te zien! Wat fijn dat er weer regen gevallen is! Hoef je in ieder geval niet meer bij de kraan te zitten 's nachts. Mooi dat het werk bij PPAG goed loopt en je bij NorGhaVo mag gaan werken. Klinkt positief allemaal! Hier in Nederland begint, zoals anderen ook al schrijven, het voorjaar weer, heerlijk! Net zoals bij Anne staan er bij ons ook veel krokusjes in de tuin, heel mooi! Nou, succes met alles daar en tot je volgende verhaal! xx

  • 11 Maart 2010 - 18:42

    Mieke:

    He die Jojo!
    Mooi dat je weer even de moeite hebt genomen om ons te berichten. En je klinkt positief in je verhaal, dus dat is fijn om te horen. Nou ik zal maar niet over de Lente schrijven, want dat hebben m'n voorgangers al gedaan.
    Nou ik ben lekker de strijd aangegaan bij m'n werk om toch eens eventjes te kijken welke mogelijkheden er voor me liggen. En dat maakt het allemaal weer erg leuk! Morgenavond reünie van Norghavo, dus dan kom ik ook weer een beetje in Ghana-sferen.
    Nou laat ik het daar nu maar weer bij houden.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel!

  • 12 Maart 2010 - 14:14

    Esther:

    Heeey Jootje,

    Ik zat net naar Memories (tv-programma) te kijken en zag een Nederlandse vrouw die op zoek ging naar haar oude liefde in Afrika. Moest direct aan jou denken ;) Fijn dat het regenseizoen eindelijk in aantocht is en het straks wat minder warm wordt.
    Hoe zit het precies met NorGhaVo, want ik hoor verschillende verhalen!? Het gaat zo te lezen de goede kant op, das iig wel super!
    Hier gaat het prima, ben laatst een week met Hans naar Stockholm geweest, was heel gaaf én koud (-15!). Meid succes met je dingetjes daar. Doe je Musah de groetjes!?

    Liefs Esther

  • 23 Maart 2010 - 13:55

    Romy Breda!!:

    Lieve, lieve, Joanne, Musah en Sheta!

    Heel erg bedankt voor jullie leuke cadeau. Zo'n soort tas had ik al een xtje bij joanne thuis zien hangen met het logeren!
    weet je dat nog???

    Ik ga er zeker een gezellige dag van maken!

    Dikke kus van Romy

  • 04 Mei 2010 - 19:18

    Rachel:

    Hey Joanne!!

    Hoe is het met jou dan? Zo te lezen, goed! Ik zie dat je over een kleine 2 weken weer terug bent, dat zal wel even raar zijn, maar ik denk ook wel fijn...
    Ik werk nog steeds op N20 en begin eind mei met de neuro opleiding!!
    Wat een verhalen typ je toch steeds weer, niet te geloven waar jij je nu bevind..zo anders en heet! Hier valt het weer een beetje tegen.
    Fijne tijd nog!!

    Groetjes Rachel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 115044

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: