Hoe de weken voorbij vliegen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Hoe de weken voorbij vliegen... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Hoe de weken voorbij vliegen...

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

09 Februari 2010 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Ten eerste; Sanne en Aart gefeliciteerd met de geboorte van Floor! Simone en Henry gefeliciteerd met de geboorte van Damien! Leuk al dat babynieuws, wel raar om zo ver weg te zijn. Gelukkig hebben we hier ook een knuffelbaby, Mariam (geboren in November) ontwikkelt zich als een heel makkelijke en babyvette baby.

Hoe is het bij iedereen verder? Nog steeds aan het genieten van het winterse Nederland? Zo te horen houden de sneeuw en vorst maar niet op. Wij zouden er heel wat voor over hebben voor een beetje sneeuw.

Hier wordt het steeds droger.Gevolg = watertekort. Dus mijn kraan stroomt al weken niet meer. Heb een prachtige douche en toilet maar zonder stromend water heb je er toch niet veel aan. Natuurlijk hebben we 2 grote tonnen voor wateropslag en toen de kraan om de 2 dagen nog een dag open ging was het geen probleem om de tonnen te vullen.En dan deden we de was enzo op de dagen dat de kraan stroomde. Maar nu stroomt het water echter alleen af en toe 's nachts een paar uur. Dus dat betekent elke nacht rond 1-2 uur opstaan om te checken of het water stroomt en dan de tonnen vullen, wat met zwakke waterdruk gauw zo'n 1,5 uur kost.

Omdat sommige mensen zich toch een beetje zorgen maakte nadat december niet de beste maand voor mij was zal ik een paar van mijn geluksmomentjes voor jullie op een rij zetten;
• Op de fiets ’s ochtends door de velden en afrikaans landschap naar de scholen.
• Nasi koken, terwijl Musah geluidsboxjes gemaakt had zodat net als thuis Van Morrison keihard door de kamer klinkt.
• Spelletjes spelen met Musah zijn familie.
• Een onverwacht kaartje van Musah in je tas vinden, heel lief.
• Gezellig met Shetah de was doen.
• De opkomst op de jongerenmeeting van de PPAG
• Musah zingend en dansend in de kerk.
• Mijn schattige collega Ibrahim, die het goed doet onder complimentjes en nu als manager van het center benoemd is.
• Hoe Patience & Balima je om de hals kunnen vliegen bij Musah thuis

En wat ik heb ik afgelopen maand gedaan? Tja druk met de PPAG geweest, eindelijk wat vooruitgang geboekt. Ons schema draait: Maandag, Woensdag en Vrijdag bezoeken we de scholen. En op Dinsdag en Donderdag hebben we 's middags sport, games, film, quizes en discussies. Haal er toch echt wel voldoening uit als ik zie wat we nu al bereikt hebben.En de studenten zijn enthousiast over het programma, dit geeft nog wel de meeste voldoening.

Daarnaast is de grote verandering dat Shetah (16 jarige zusje van Musah) bij mij in huis is. Heel gezellig. Samen koken we vaak, want Shetah is vooral ook heel geinterresseerd in mijn Nederlandse manier van koken en is dol op spaghetti. De eerste week natuurlijk allemaal vriendinnetjes over de vloer want ze wilden wel zien met welke witte dame Shetah nu woont. Maar na een succesvolle pannekoekenlunch was ik toch niet zo eng meer en de eerste nieuwsgierigheid was eraf. In dank voor de pannekoeken hebben ze mijn hele huis schoongemaakt. De extra kamer is dus nu ingericht voor Shetah, beetje gezellig gemaakt met gordijnen, een mooi luchtbed, en een grote wereldkaart op de muur. (Ook om Shetah en vriendinnetjes te leren dat Nederland toch echt niet in Canada ligt, en NL veel kleiner is dan ze denken)

En met Musah de vrijwilligers eind Januari in Accra opgehaald. Heerlijk om met zijn tweeen weer een paar dagen weg te zijn. Vertrokken zondagavond, zodat we maandag in Accra ook nog Ben, vriend van Musah uit konden zwaaien die terug vloog naar Qatar voor werk. Dinsdag Chantal en Mara uitgezwaaid die terug naar NL vlogen, erg gezellige tijd met hen nog in Accra gehad. Woensdag onze 7 vrijwilligers opgehaald, en donderdag introductie in Accra met ze gedaan. Leuk maar ook wel vermoeiend zo'n grote groep Nederlandse & Belgische dames. Nederlanders vragen en praten toch wel erg veel, moest daar bijna weer aan wennen in vergelijking met Ghanezen.
Terug in Tamale, vrijwilliger Maaike een paar dagen in huis gehad, voordat ze naar Navrongo zou gaan. Raar om nu soort van Gastmoeder te zijn. Maar wel erg leuk, Maaike ook leren wassen op de Ghaneze manier.

Oh ja en verder zijn we aan het praten met de Ghana Health Service om toch ook nog als verpleegkundige aan de slag te kunnen. Veel ziekenhuizen en klinieken willen alleen verpleegkundigen die via de Ghana Health Service (lees de staat) betaalt worden. Dit gaat natuurlijk wel op zijn Ghanees en waarschijnlijk moet ik dan een cursus van 2 maanden volgen om me om te scholen tot Ghanees verpleegkundige. Ben benieuwd of er binnenkort weer meer nieuws van hen komt en we dit snel kunnen regelen.

Waarschijnlijk nog weer dingen vergeten te vertellen maar dat komt in het volgende verhaal wel weer.

Heel veel liefs aan jullie allemaal!
XXX Joanne

  • 09 Februari 2010 - 12:15

    Kelly:

    Hey Jo!
    Lang niets meer van je gehoord, wat een geluk dat ik net achter de computer zat en meteen je berichtje kon lezen!Zo dus nu woon je opeens niet meer alleen? Dat moet zeker wel wennen zijn? Leuk hoor!
    Succes met alles en tot je volgende berichtje!
    liefs


  • 09 Februari 2010 - 12:27

    Esther:

    Heee Jootje,

    Fijn om over je geluksmomemtjes te lezen! Musah is wel echt een schatje he ;) Leuk dat je zoveel voldoening uit de PPAG haalt en ook elke dag wel wat te doen hebt. Afgelopen weekend zijn Mieke & Ingeborg in Groningen geweest, was erg gezellig. We hebben het natuurlijk uitgebreid over je gehad :) Meid, geniet idd lekker van het afrikaanse landschap en de mooie dingen die er zijn. Sneeuw is ook niet alles hoor ;)

    Veel liefs,
    Esther

  • 09 Februari 2010 - 14:12

    Carlijn:

    Hey Joanne,

    Echt gek om je verhaaltje nu vanuit Nederland te lezen. Hier is het echt te koud gewoon..!! Maar verder was het super om iedereen weer te zien, het was meteen als vanouds.
    Goeie vlucht gehad, ondanks de 3 uur vertraging. Moesten eerst via Niger vliegen omdat er niet genoeg brandstof was in Accra en toen was er nog een man overleden.. Dus duurde allemaal net wat langer dan verwacht.. Mja ben weer thuis.

    Geniet nog lekker daar!! En doe iedereen de groetjes van mij!!

    liefs xx

  • 10 Februari 2010 - 07:03

    Jorrit:

    Hé nichtje van me!

    Hier in Nederland gaat alles goed. Vannacht is er weer sneeuw gevallen en het is koud...brrrr. Leuk hè dat we weer een neefje en een nichtje erbij hebben. Wist je trouwens al dat Peter en Judith een kindje gaan adopteren? Maar ook dat ze er al heel ver mee zijn? Dus we krijgen straks ook een buitenlands lief klein ukkie in de familie:)

    Het is nog steeds ontzettend leuk om je verhaal te lezen. Wat goed dat je nu bij PPAG een lekker schema hebt draaien! Ze zullen wel erg blij met je zijn.

    Doe de groetjes aan Musah!

  • 10 Februari 2010 - 12:08

    Dorien:

    Hey Joanne, klinkt goed! Je bent dus eigenlijk gewoon als een soort hostel aan het fungeren ;) Nou wel leuk in elk geval! Ook je bezigheden klinken goed, je vermaakt je daar prima volgens mij! Wat mij betreft ben ik voor om wat sneeuw jullie kant op te sturen, haha heb het er wel weer mee gehad hier! Op naar de lente!
    Nou, succes met de nachtelijke wateravonture en tot het volgende verhaaltje!!
    Liefs Dorien

  • 10 Februari 2010 - 15:55

    Opa Duif.:

    Eindelijk weer een berichtje van ons. Je Moeder loopt net weg na een kopje koffie en wat uitleg van onze nieuwe computer. Ze genieten van hun nieuwe tuinsauna.
    Wel erg lux he zo,n blokhut in je eigen tuin en dat om het extra heet te hebben. Jij doet het zonder en heb het al warm. Dat er niet genoeg water is lijkt mij erg ongemakkelijk. Het feit dat jij je verwonder over de gehaastheid van die Hollanders is voor ons het bewijs dat je al aardig ghanees denk. Wij denke veel aan je en vertellen met enige trots
    aan andere dat jij Afrika op de rails zet naar betere tijden waar voor iedereen een goed leven is als ze maar willen. Ik heb al weken geen tuin gedaan omdat het weer het niet toelaat. Jammer maar wel lekker tijd om ons huis op te knappen. Veel knuffels van ons ( die moet Musah maar geven) en Groeten uit Lunteren.

  • 11 Februari 2010 - 19:00

    Lotte:

    Heej Jo!
    Leuk om weer zo'n mooi verhaal van je te lezen. Wel gezellig zeker dat er nu iemand bij je in huis woont. Is wel bijzonder dat jullie zo'n water te kort hebben omdat het zo droog is daar terwijl het hier erg koud is en er weer een goed pak sneeuw is gevallen gisteren :).
    Ik vind het heerlijk al die sneeuw maar een beetje warmte mag er ook wezen haha.
    Heel veel succes daar met alles en ben nieuwsgierig naar je volgende bericht.
    Liefs

  • 18 Februari 2010 - 11:38

    Mieke:

    He jojo!
    Ik weet dat ik beloofd had om je begin van de week te bellen, ga het echt snel doen. Maar kamp met een post-carnaval verkoudheid/griep, dus even niet heel veel behoefte om bij te kletsen. Maar ik denk aan je hoor... :).
    Heel veel liefs!!!

  • 03 Maart 2010 - 14:15

    Bossie:

    Zomaar een tip: Mocht je nog naar Akosombo gaan, bezoek dan Sajuna Beach in Atimpoku. Daar verhuren ze kajaks en roeiboten. Je kunt er lui zijn of sporten en er zijn twee zwembaden. O ja, ze hebben er Douwe Egberts koffie en verkopen Nederlandse boeken.

  • 06 Maart 2010 - 16:47

    Yvonne Van Der Ploeg:

    Hey Joanne

    Zomaar een berichtje uit Lunteren.Ik volg je verhalen met plezier en lees met bewondering over je werkzaamheden in Afrika. Knap hoe jij je weet aan te passen aan de andere weersomstandigheden, de Ghanees cultuur en de ontberingen zoals geen of bijna geen water hebben. Volgens mij zul je moeite hebben om weer aan de Nederlandse mentaliteit te wennen. Hartelijke groet van ons allen. Yvonne, Harry, Tanya en Frank

  • 10 Maart 2010 - 08:44

    Mam:

    Heerlijk om je weer even gezien te hebben!!
    Deed ons erg goed,vond dat je er super uit zag met je mooie blauwe stralende ogen!
    Zet maar gauw je nw verhaaltje met de foto's op de site,ik dacht kan je nog net even een berichtje sturen.
    Liefs mam

  • 17 Mei 2010 - 12:56

    Opa Duif:

    6Mei 2010.
    Lekker weer thuis op het vertrouwde nest. Samen ontbijten en kadootjes uitdelen uit Ghana. Musah bedankt voor het mooie stukje houtsnijwerk.
    Namens Oma een mij bedankt voor je zorgen aan Joanne en we hopen
    en vertrouwen dat jullie samen de juiste keuzes maken in je verdere leven
    aan de hand van de Holy-bybel. Greeting from us.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 115021

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: