Vakantie!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

02 November 2009 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hier weer een verslagje van mij. Vandaag precies 7 weken weg uit NL…lijkt al veel langer onder andere door het vele reizen, afwisseling met Mieke haar bezoek en de lekkere vakantiedagen van vorig weekend…
Waar was ik gebleven..Mieke haar laatste week in Tamale. Ooh ja voor het Burkina Faso verslag lees Mieke haar site maar, ze heeft het erg goed beschreven. (miekeselten.waarbenjij,nu)

Zondag’s lekker gezwommen met mieke’s gastfamilie en Aaron. (kreeg Musah toch echt niet mee, ook niet zo heel raar want het zwembad is in het weekend echt wel druk) Verder Mieke’s laatste dagen in Tamale benut met het opzoeken van oudcollega’s. Nafisah thuis opgezocht met haar baby, was helemaal door het dolle heen door ons bezoek, was heel gezellig. Dinsdagavond Nederlandse Nasi en Spaghetti gekookt voor de NorGhaVo staf en vrijwilligers. Was een hele gezellige avond bij mij thuis, vooral omdat het maar bleef regenen en Ghanezen er niet van houden om door de regen naar huis te gaan. Dus spelletjes gespeeld tot half 12, erg leuk!
Woensdag haartjes in laten vlechten bij onze oude kapster. Verder Abdallah en Rasheed (ook oud-collega’s) in het New Life Lab opgezocht. We hadden wat twijfels om ze op te zoeken, want ja wat hadden we nu nog gemeen met ze en we hadden ze lang niet gezien. Maar dat hadden we verkeerd gedacht, ze voelden zich zeer vereerd dat we de moeite namen ze op te zoeken, Abdallah kwam ’s avonds nog bij ons thuis langs want hij blijkt bijna mijn buurman te zijn. Leuk om zo’n aardige ex-collega als buurman te hebben.

Donderdag met Mieke en Musah in de bus naar Cape Coast.. tja wat moet ik erover zeggen, een lange reis, en voelde me niet top. Wel een mooi guesthouse aan het strand, al moet ik zeggen dat ik bijna meer wc heb gezien dan strand. Met loperamide (diarreeremmer) toch door naar de Green Turtle Lodge de volgende dag. En dat was echt weer de moeite waard. Heerlijke dagen gehad daar, waande ons weer in een bounty paradise. Heerlijke zee met hoge golven, lekker eten, mooie strandbar, en ’s avonds op schildpaddenexpeditie. Kortom echt vakantie. Voor Musah was het de eerste keer echt zwemmen in de zee, en hij vond het geweldig, kon in het ondiepe prima op de golven mee met een bodyboardje, net een klein kind die je het water uit moest lokken met wat drinken of eten.
Onze laatste avond in ons ecohuisje werd het ineens wel erg diervriendelijk. Omdat ik ’s nachts nog regelmatig buiten naar de wc moest, stond ik ineens oog in oog met een hele grote rat, met lange harige staart. Musah en Mieke natuurlijk wakker, rat al weg, maar Musah zou hem wel effe wegjagen, zonder succes want er waren meerdere ratten en we konden ze duidelijk horen in het dak van stro. Maar toch maar weer gaan slapen, slapen we bijna zegt Musah; “Dit doet me denken aan vroeger op de boerderij dan werd je soms wakker van ratten die aan je tenen knaagden” Nou verder slapen konden Mieke en ik wel vergeten…

Maandag helaas de reis weer terug naar Accra, daar Nart een jongen uit Mieke’s gastfamilie nog ontmoet, leuk voor Mieke om weer bij te kletsen. ’s Avonds Mieke naar het vliegveld gebracht. De twee weken zijn echt omgevlogen en het was supergezellig en leuk om Mieke alles te kunnen laten zien. Jammer om weer gedag te zeggen, mis je gezelschap wel een beetje Mieke!
Dinsdag na een beroerde nacht, was ik het helemaal zat na 5 dagen diarree, misselijk en slapjes voelen. Dus moest van Musah mee naar de dokter, getest op malaria en buiktyfus, bleek het gelukkig niet te zijn. Wel antibiotica gehad voor mijn diarree omdat de dokter het toch ook wat te lang vond duren. Ging wel weer echt op z’n Ghanees, met registratiekaartje halen hier, uurtje wachten daar, kortom het systeem in de klinieken hier is soms zo omslachtig. Maar ja ook dat went. Nou en een dag later met veel slaap voelde ik me echt weer veel beter, maar goed ook want we moesten de nieuwe vrijwilligers ophalen.

Leuk om nieuwe vrijwilligers kennis te laten maken met Ghana. Beseft dan pas weer aan hoeveel dingen je al gewend geraakt ben. In Accra heeft Musah ook een keyboard gekocht voor de kerk, het had wat voeten in aarde maar na 2 dagen onderhandeling kon het keyboard dan toch mee. Vrijdag de bus weer terug.

Weer terug in Tamale, heerlijk om weer in mijn eigen huisje te zijn. Zaterdagochtend kleren gewassen, gelukkig met hulp van Musah want het was toch wel erg veel.Heerlijk om zaterdag weer in Tamale rond te lopen, mensen weer te zien. Het is alleen erg warm...

Gister natuurlijk kerk, en we hebben weer een record gebroken. Dit keer van half 10 tot half 3 in de kerk! En de dienst was prima, genoten van de muziek en het ontmoeten van familie en vrienden van Musah. Tot dat de gastdominee die ze uitgenodigd hadden mensen begon te "healen" oftewel bevrijden van de duivel. Had hier natuurlijk wel eens van gehoord, maar echt meemaken is toch wat anders. Vond het verschrikkelijk, vrouwen die op de grond vielen, schreeuwend jammerend en 5 min later was alles weer goed en stonden ze te dansen. Ik kreeg er de kriebels van vooral toen ze ook een vrouw gingen vangen die weg wilde rennen, bezeten van de duivel volgens hun. Gelukkig wel goed met Musah over kunnen praten maar het is echt niet mijn ding. Zoiezo het geloof in goede en kwade geesten is hier heel erg aanwezig en vind ik moeilijk te begrijpen. Zo was er in een van de gastgezinnen ook een gehandicapt kindje van een jaar oud. Men geloofde dat hij bezeten is van de geest van de slang. Met traditionele geneeswijzen hebben ze geprobeerd dit te genezen, gevolg jongetje overleden, en achtergelaten in het bos, want dieren begraaf je immers niet. Om gek van te worden! Gelukkig wordt de aaanhang voor traditionele geneeswijzen minder en zijn er ook ghanezen die dit niet geloven.

Nou vandaag maandag en deze week echt maar op zoek naar werk. Maar ben nog snotverkouden (ja heel raar met deze warme tempratuur hier) en kon vanochtend eerst thuis aan de gang. We hebben lekkage, de wc lekte al, maar nu lekt de wastafel ook flink. Daarbij word ik gek van de mieren in huis, dus maar weer bestrijden en schoonmaken.

Heel veel liefs aan jullie in het herfstachtige nederland!

X Joanne
(ooh ja en liefs van Musah)




  • 02 November 2009 - 15:19

    Mirjam:

    Hi!
    Vervelend dat je ziek bent geweest en nog verkouden bent! Hopelijk ben je snel weer beter zodat je op zoek kunt gaan naar werk.. Maar buiten je ziek zijn om gaat het goed begrijp ik! Van die ratten zou ik trouwens ook echt niet goed worden, haha, moet er echt niet aan denken! Ik ga je binnenkort een keer bellen! Kunnen we even bijkletsen.. Liefs!

  • 02 November 2009 - 15:31

    Kelly:

    Hey,
    Gelukkig ben je weer wat beter. Wel leuk dat je nog hebt kunnen genieten van de green turtle lodge! (op de ratten na dan..)Het geloof in die goede en kwade geesten vind ik ook moeilijk te begrijpen. Hoe kijkt Musah daarnaar eigenlijk? Nou ik zou zeggen, ga lekker op zoek naar werk, ik hoop dat het een beetje lukt! En ook succes met de lekkage, beetje balen wel!
    liefs

  • 02 November 2009 - 20:37

    Opa Duif.:

    Hallo Joanne,
    Leuk om weer wat te
    vernemen van je belevenissen in dat warme
    Ghana. Het zijn wel heftige indrukken die je beschrijf. Fijn om weer even met Mieke bij te praten etc. Hier valt het blad reeds, volop herfst. Wij zijn met het mannenkoor naar Dresden geweest. Een onvergetelijke beleving,
    om te zingen in die mooie kerken. Liefs en een dikke knuffel van ons.

  • 03 November 2009 - 08:13

    Mieke S.:

    He Jojo!
    Iedere ochtend als ik opsta moet ik toch weer eventjes aan jou het ritueeltje wat er te wachten staat denken.
    Hier inderdaad echt volop herfst met ontzettend veel bladeren, bladeren en nog eens bladeren. Ga zometeen naar m'n werk toe, maar eerst heb ik nog een probleem. In de keuken zit namelijk een klein vogeltje dat niet naar buiten kan, omdat de ramen dicht zitten. Het zit daar ongelooflijk te stressen en dus kan ik niet zomaar naar het raam om dit te openen. Ben in bijna een zelfde stress-staat als toen met die rat in de morgen... GRRRRRRRRRRRRRRRRRRR.
    We bellen!
    Liefs Mieke.

  • 04 November 2009 - 03:58

    Dorien:

    Heey Joanne, fijn dat je lekker hebt genoten van je vakantie! Gelijk heb je! Hopen dat je je snel weer wat beter voelt, hier ook ideaal weer om verkouden te worden. Lekker herfstachtig, maar met warme chocomelk op de bank is niet verkeerd natuurlijk ;)
    Pff, die kerkdienst, klinkt wel heftig.. Hopen dat je dat niet te vaak hoeft te zien, lijjkt me toch wel erg lastig als je er zelf zo anders tegenaan kijkt. Nou ga lekker genieten daar, doe rustig aan met poetsen ;) En natuurlijk veel succes met het vinden van een baan, maar dat komt wel goed!
    Tot snel, Liefs Dorien

  • 06 November 2009 - 08:10

    Jorrit:

    Leuke shirt heeft Musah aan op de foto van Bounty Paradise;)

  • 07 November 2009 - 08:49

    Evelien:

    Hoi Joanne,
    Elke keer weer leuk en ook wel heftig om je verhalen te lezen, fijn voor je dat Mieke bij je is geweest. Maar al die beesten brrrr... niks voor mij, en vervelend dat je zo beroerd bent geweest. Ja en die kerkdiensten, kan me voorstellen dat je hier mee worstelt.Leuk om je foto's te zien en te zien hoe je daar op straalt.
    Liefs van ons en de groeten aan Musah

  • 17 November 2009 - 11:34

    Ineke:

    He Joan...

    Als ik je in de golven zie wordt ik toch echt wel een beetje jaloers hoor! Heerlijk zeg, leuk om zo wat foto's en indrukken van je op te doen.Sterkte met alles vooral met het schoonmaken!!!! Enne die kerkdienst poeh heftig hoor!Fijn dat je er met Musah over kunt praten.
    Groetjes Joanne van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 115038

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: