Klussen en wennen in mijn nieuwe thuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Klussen en wennen in mijn nieuwe thuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Klussen en wennen in mijn nieuwe thuis

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

24 September 2009 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Mijn tweede update, ja sinds ik een laptop thuis heb, gaat dat een stuk makkelijker.

Zaterdag besloten echt te gaan koken, dus gekozen voor spaghetti. Musah zou me wel even helpen met boodschappen doen op de lokale markt. Hier bleek dat Musah buiten weinig kookt, ook weinig boodschappen voor het eten doet. Hij bracht me gewoon naar een van de grootste marktkramen en had verder weinig idee van de prijs en kwaliteit van het eten. Mijn gastmoeder sleepte me altijd van hot naar her op de markt want hier moesten we dat halen en dat daar. Maar dit was wel fijn en snel, want op de markt is het altijd bloedje heet en wordt je gek van de drukte en smalle paadjes. Nadat we een stuk koe hadden, kon Musah dit thuis trots snijden met zijn nieuwe mes. Gelukkig was Matilda op bezoek en kon ze me mooi helpen met het vlees, eerst stomen en dan nog frituren, weet je zeker dat er geen bacteriën meer inzitten. Uiteindelijk hadden we heerlijke spaghetti, heerlijk om zelf te kunnen koken. Wel veel te veel natuurlijk, maar dat kon ik gelukkig later weer uitdelen aan de broertjes van Musah die de bank van Musah kwamen brengen. Ja de bank paste er zowaar in, dus nu staat er een heel grote lekkere bank, super!

Zondag, kerk natuurlijk. Musah in zijn nette outfit en van 9.30 tot 12.30 kerk. Leuk om de kleurrijke mensen weer swingend te zien, maar ook wel weer erg lang. Gelukkig zat Mary, Musah zijn zus naast me voor een gezellig praatje. Voor me en naast me zaten moeders met kleine kinderen die me starend aankeken of erg bang voor me waren. Voelde me weer erg groot en wit. ’s Middags wat rondgewandeld met Musah door zijn community en aan ontzettend veel mensen voorgesteld. Had het aan het eind wel helemaal gehad, de hele tijd Saleminga come, come here, de buigingen voor de oude mannetjes, de dagbani begroetingen. En iedereen is familie, niet te onthouden… Dus lekker naar huis om een filmpje te kijken, werd ik bij mij in de straat ineens nog bedolven onder kleine kindertjes die aan me trokken. Op dat moment kon ik ze wel schieten. En oh ja we hebben ook al een aantal avonden spelletjes gespeeld, heerlijk zo zonder tv.. Rub, je Hally Gally is een succes!

Maandag was het Sallah, oftewel suikerfeest. ’s Nachts al geweerschoten en ’s ochtends liep ik ineens ingesloten tussen allerlei moslims op hun paasbest toen ik terugkwam van mijn brood halen. Het veld waar ze het grote gebed gingen doen, bleek vlak achter mijn huis te liggen. Met deze bijzondere gelegenheden passen ze namelijk niet allemaal in de moskee. De hele ochtend een drukte van jewelste, wel heel mooi om iedereen zo te zien. De rest van de dag hebben Musah en ik lekker thuis gerommeld, ook omdat we moesten wachten op Elisah om mijn kast/schappen voor de keuken te komen maken. Uiteindelijk kwam hij om 14.000 uur, (terwijl hij om 9.00 uur zou komen) toch nog wel en de kast is prachtig geworden, daarbij nog twee krukjes en frames voor mijn Afrikaanse schilderingen op doek laten maken.

Dinsdag, naar NorGhaVo kantoor Alex en Peter weer gezien, werd hartelijk begroet. Verf gehaald voor het verven van de kast, al vond ik hout ook wel mooi, maar volgens de dames bij mij in huis zou hij anders worden aangevallen door termieten. En ik hou van schilderen dus geen probleem, ’s middags dus heerlijk geschilderd al was de kwaliteit van verf en kwasten niet geweldig. Musah was onder de indruk, want hij was nogal sceptisch en hij had liever een schilder gevraagd. Maar hij was tevreden, onze perfectionist en om het resultaat te vieren kwam hij met Fufu aan en als toetje een Fanice, heerlijk! Want ja in Nederland doen jullie aan toetjes…zei hij met een glimlach.

Woensdagochtend weer schilderen, ook de krukjes en de spiegels. Roze dit keer, felroze, Musah had deze verf al gekocht omdat ik gezegd had dat ik wel wat kleur wilde en van roze hou, heel lief. (Dames van de BvDB 62 ik mis jullie gezelligheid wel een beetje hoor…voornamelijk met het schilderen) ’s Middags de markt weer afgestruind om Jollof Rice te gaan maken. Echt Ghanees gerecht, rijst gekookt in soort tomatensoep. En ik dacht oh laat ik voor vis gaan, maar ja niet echt bij nagedacht dat ik hem ook zelf zou moeten fileren en schoonmaken, bah. Ging uiteindelijk wel maar was wel een gevecht met de vis en bleef weinig van de vis over. Musah helemaal happy met zijn jolof rice, liefde van de man gaat toch door de maag…

De dames die in het huis voor mij wonen, Agnes, haar zusje en moeder zijn elke keer helemaal onder de indruk. Agnes is getrouwd met een Canadees, maar ik krijg elke keer complimenten over dat ik zo goed aangepast ben. En we hebben veel lol samen, want ze zit Musah ook wel achter de vodden, als ik bijvoorbeeld vraag of hij wil koken, vegen of afwassen. Fijn om de dames aan mijn kant te hebben.

Nu ik moet weer verder, heb deze week voor mezelf nog maar uitgetrokken om mijn huisje op orde te maken, mensen te bezoeken, Ghanees te leren koken en rustig te wennen. Want het weer is erg warm en ik ben nog wel helemaal op na een dag in de stof en de hitte…

Heel veel liefs aan jullie allemaal!!

X Joanne

  • 24 September 2009 - 09:34

    Mieke:

    M'n complimenten JOJO... dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Ons eerste webcam experiment ging goed, dus die houden we er maar in voor de komende tijd. Ik ga ook maar een aftekenlijstje maken, want over 15 nachtjes is het al weer zover. Groetjes daar!

  • 24 September 2009 - 10:16

    Evelien:

    Hoi, Joanne,

    Leuk om te lezen hoe goed het met je gaat, wat fijn dat je een eigen huisje hebt, met toch wat luxe, en een plekje om je even terug te trekken.Heb je al wat zicht op wat voor werk je kunt gaan doen? wanneer je straks wat meer klaar bent met je huis en het Ghanees eten koken.Hier is het nog steeds erg lekker weer, daar genieten we maar van.Sanne en Aart zijn bezig een huis in harderwijk te kopen.
    Fijne tijd daar en de groeten aan Musah van ons.


  • 25 September 2009 - 19:43

    Opa Duif.:

    Hoy Joanne,
    Je bent echt aan het nestelen he verven,inrichten,zet MUsah maar aan het werk
    dat is goed voor hem.
    Ik ben mijn atelier aan het verven dat was nodig na 20 jaar. Liefs van ons. !!

  • 26 September 2009 - 15:57

    Anne:

    Nou Jo, klinkt goed allemaal zeg! Leuk om te lezen. Als je inrichting klaar is ben ik wel benieuwd naar de foto's!
    Liefs

  • 27 September 2009 - 11:47

    Marlies:

    Je kast ziet er goed uit hoor! Leuk ook dat je het alweer helemaal leuk hebt daar! Groetjes voor Musah! xx M

  • 27 September 2009 - 18:28

    Rachel:

    Hoi Joanne!!

    Je kan je site toch goed bijhouden zo...leuk om te lezen hoe het er allemaal aan toe gaat!! Alleen die kerk mis duurt wel lang zeg ..poepoe! Maar je hebt zo wel een leuk huisje wordt steeds mooier! Ik heb lekker het weekend vrij gehad en mag morgen weer aan de slag...verder is er niet veel veranderd op t werk niet heel druk nog :D Ohja en de bruiloft van Marleen was wel erg gezellig! Ze zag er mooi uit in haar roomachtige jurk;) Nog heel veel plezier daar!!

    XxX Rachel

  • 27 September 2009 - 20:10

    Iery:

    Schattie!

    leuk je net gesproken te hebben! Je klonk goed aan de lijn! Ik ga zo lekker in bed liggen, kijken of ik huub achter zijn computer vandaan kan slepen ;) succes van de week met je dingen doen :) en tot bels!

    kus en knuffel!

    Iris

  • 28 September 2009 - 09:11

    Oma Hazeleger:

    Ik vind het heel leuk dat ik alle foto's van je gezien en ben blij dat het zo goed met je gaat. Ik ben nou bij Dini want die is jarig. Ik vind het heel leuk om je huisje te zien en dat je daar nu kan zelf lekker kan koken. En ik ben heel blij dat je het goed naar je zin hebt. En dat je nou bij Musah ben.

    Veel liefs en een kus van Oma.

  • 28 September 2009 - 10:04

    Sita:

    hoi joanne,

    wat heb je een heerlijk plekje meid. goed om te zien dat je zo je best doet om het naar je zin te maken. je straalt helemaal. fijn om je zo blij te zien. gisteren nog even met je ouders gefietst, heerlijk weertje nog hier.
    geniet lekker samen en de hartelijke groeten aan musah!
    dikke x foeke en sita

  • 28 September 2009 - 13:55

    Dini:

    Hallo Joanne
    Leuk om alles te zien hoe jij het maak in je nieuwe thuisland zo blijven we op de hoogte, ik moest van oma nog zeggen dat je de groeten moest doen aan musah dat was ze vergeten. ook de groeten van ons allemaal.
    Dini

  • 28 September 2009 - 18:46

    Mirjam:

    Hi!
    Hebben je net nog aan de telefoon gehad, maar ze zijn Grey's Anatomy aan t kijken, dus ik dacht ik ga even achter de computer zitten! Haha.. Leuke foto's heb je nog geplaatst! Vooral die van jullie 'Klaar voor de kerk' is erg mooi! Nou, het is reclame geloof ik, dus ik stop weer! xx

  • 30 September 2009 - 05:56

    Mieke H:

    Hoi Joanne,
    Het is leuk om te lezen hoe jij je leventje weer hebt opgepakt in Ghana.Geniet deze week nog maar lekker en daarna
    succes met het zoeken naar een baantje.

    groetjes Adri en Mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 115028

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: