Weer een paar maanden verder... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Weer een paar maanden verder... - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Weer een paar maanden verder...

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

14 November 2011 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Hier dan weer een teken van leven, had gehoopt eerder iets te schrijven, maar ga er telkens maar niet voor zitten. Maar wil nu toch graag wat foto’s plaatsen dus zal een kort berichtje proberen te schrijven.

Om terug te gaan naar Sept.(ja echt lang geleden) In Sept is Sandrine ons komen op zoeken, wat echt heel erg leuk was. Lekker 1,5 week bij ons in huis en iemand die Ghana al goed kent en zichzelf ook wel redt.

En Sandrine had ook een speciale taak….. Getuige zijn op ons huwelijk voor de rechtbank! (o.a. ook nodig voor mijn verblijfsvergunning) Hadden gehoopt dit direct na onze bruiloft te kunnen doen maar de Ghaneze bureaucratie werkt anders… met onze beste jurk aan naar de rechtbank en na veel geld en papieren ingeleverd te hebben, mochten we dan in een kantoortje. Hier deed de officier heel plechtig (we mochten vooral niet lachen terwijl hij toch wel echt lachwekkend was) En na weer een eed en belofte mochten we tekenen en onze 4 getuigen ook. En toen waren we nog een keer getrouwd, wel apart!

Een paar dagen ervoor werd ik door Jolanda (ander Nederlands meisje hier) gebeld dat ze dacht dat ze die avond zou gaan bevallen. Eerder had ze al gevraagd of ik er bij wilde zijn om haar moeder en haar te ondersteunen. Dus rond 22.30 naar het ziekenhuis, 4 cm ontsluiting.. en wij waren ons voor aan het bereiden voor een lange nacht. Samen met haar man de kamer voor Jolanda aan het klaarmaken maar de weeën werden toch wel heftig. En ineens ging het allemaal heel snel, om 23.30 uur werd Namar geboren de tweede dochter voor Jolanda en Abu. Heel apart zo in een kliniekje in Tamale, spullen ontbreken, de verloskundige kwam te laat en het regende keihard maar heel bijzonder.

Toen Sandrine weer weg ging ben ik mee gegaan naar Accra, zodat ik de Nursing Council nog een keer kon bezoeken en om weer opnieuw bepaalde papieren in te leveren. Na weken bellen met ze hebben we eindelijk afgelopen 3 nov. de bevestiging gekregen dat ik 5 December de toets voor mijn registratie mag gaan doen. Ben heel benieuwd is theorietoets, en de theorie is erg veel die op de lijst staat maar wat voor vragen het precies zijn en wat ik moet verwachten blijft lastig. Ondertussen ben ik wel hard aan het studeren met een echt studieschema en hoop voor het beste.

Ondertussen mag ik ook niet werken als verpleegkundige, ook niet vrijwillig, het kan me mijn registratie kosten. Maar heb er nu ook niet echt de tijd voor. Ben druk met het schooltje in Kumbungu. Ik zou hier 2 dagen in de week heen gaan, maar ga er nu vaak 3 dagen. Bevalt me goed, het is een prachtig schooltje met leuke leraren en kinderen. Ik vind het heerlijk om op tijd op te staan en dan 35 minuten op de moter. Op het schooltje ben ik voornamelijk druk met de administratie en regelzaakjes dus sta weinig voor de klas. Vind ik soms wel jammer maar het is ook wel een hele uitdaging 30 Ghaneze kids in je klas, en de manier van onderwijs is wel anders. Dus soms ook wel blij dat ik de leraren op een andere manier kan ondersteunen. Al zijn er veel Nederlandse invloeden, er blijven veel discussies over de manier van lesgeven. Maar het is heel leuk om te zien hoe de kinderen het goed doen en echt vooruit gaan. Verder is het heerlijk dat er genoeg materiaal is om bijv. een keer te knutselen, we hebben nu zelfs een aangesloten kopieermachine!

Ja en wat doen we verder, onze weekenden zaten best vol met bruiloften, geboortefeestjes en begrafenissen (zie ook foto’s). Maar afgelopen weekend hadden we zowaar niets, heerlijk! We zijn voor een bruiloft zelfs naar Bolgatanga gegaan (3 uur reizen) en hebben er maar nachtje weg van gemaakt. Achteraf gezien een goede keus, gezien de bruiloft heel lang duurde. Voornamelijk omdat de bruidegom die ochtend nog besloten had de locatie van zijn bruiloft te veranderen, (in een stoffig dorpje) en daardoor het hele programma 4,5 uur later begon. Ja alles kan in Ghana! Mensen blijven ook gewoon wachten, waren wel wat chagrijnig maar ze blijven wachten, wachten…

Oh ja en wat het weer betreft, het droge seizoen is aangebroken, geen regen meer en warme tempraturen. Stof verschijnt weer overal….. Mijn hooikoorts vond het ook erg leuk maar is nu weer onder controle. En gelukkig geen watertekort meer, hoef niet meer op te staan midden in de nacht om de reservoirs te vullen. Begin oktober is onze polytank gekomen, een zwarte plastic tank, waar heel veel liter water in kan. Als hij helemaal gevuld is, kunnen we er weken mee doen, heerlijk. Thanks to pap en mam, een mooi cadeau!

Verder vorige week veel in het ziekenhuis geweest. Hebben sinds half Oktober een Nederlandse lerares op het schooltje, Merle. Ontzettend leuk meisje. Ze had alleen de pech om na 2,5 week al heftige malaria op te lopen, dus haar naar het ziekenhuis gebracht. 2 Dagen later Jolanda ook in dezelfde ziekenhuiskamer, ook weer malaria. Ik blijf gelukkig gezond, al moet ik zeggen dat ik eind sept ook wel wat gekwakkeld heb, maar nooit echt flink ziek. Met Jolanda, Merle en Marieke proberen we ook elke week thee te drinken, ook gezellig om lekker bij te kletsen.

Met Musah is ook alles goed. Heeft het af en toe erg druk op zijn werk, maar hij heeft het nu sinds anderhalve week gelukkig weer wat rustiger. En wij samen zijn ook nog steeds erg gelukkig, in sommige dingen moeten we nog wel onze weg vinden maar hebben het super samen. Heerlijk om samen wakker te worden en niet meer naar Ghana te moeten bellen enzo….

Heel veel liefs aan jullie allemaal,

Liefs Joanne

  • 14 November 2011 - 22:01

    Erik Derks:

    Hoi Joanne, wat heb jij een bijzonder leven. Ik hoop voor je dat het echt is wat je wilt en dat je daar gelukkig bent! Geniet van alles!
    X
    Erik

  • 14 November 2011 - 22:24

    Ingeborg:

    Geweldig om je verhalen weer te lezen! Alvast heel veel succes voor 5 december en de groetjes aan Musah!

  • 15 November 2011 - 07:08

    Kelly:

    Hey jo!
    Wat heerlijk weer een verhaal! Ghana blijft een fascinerend land.. Op de dag zelf de locatie van je eigen bruiloft veranderen?! Haha erg grappig..
    Fijn dat het jullie goed gaat!
    succes met de voorbereidingen voor je toets.
    liefs

  • 15 November 2011 - 07:08

    Kelly:

    Hey jo!
    Wat heerlijk weer een verhaal! Ghana blijft een fascinerend land.. Op de dag zelf de locatie van je eigen bruiloft veranderen?! Haha erg grappig..
    Fijn dat het jullie goed gaat!
    succes met de voorbereidingen voor je toets.
    liefs

  • 15 November 2011 - 07:47

    Mirjam:

    Hey Joanne! Heel leuk om je verhaal te lezen! Vind het knap van je hoe je het allemaal doet daar! Leuk om te zien dat ons schilderij hangt. Succes met studeren voor je toets, dat gaat je lukken! xx

  • 15 November 2011 - 08:18

    Lotte:

    Ha Jo! Wat fijn dat je de toets mag gaan doen. Wel spannend! Maar 5 december is de cadeautjes dag dus wie weet brengt dit jouw ook geluk :).
    Leuk om de foto's zo te zien. Helemaal leuk om te zien dat ons kunstwerk er hangt! Ziet er heel gezellig uit. Heel veel succes met de studie de komende weken.
    Liefs xxx

  • 15 November 2011 - 21:58

    Gjilke:

    He Joanne,
    Wat fijn dat je het naar je zin hebt op ons mooie schooltje in Kumbungu!
    En bedankt voor het plaatsen van de foto's, vind het altijd zo leuk om de kids weer te zien.
    Groetjes Gjilke

  • 15 November 2011 - 23:32

    Durk:

    Hallo Joanne. Leuk te zien dat 'onze' (Dick en ik hebben er afgelopen zomer heel wat zweetdruppels liggen) Summerhat goed gebruikt wordt. En ook fijn dat het kopieerapparaat het doet! Er is dus nog steeds stroom. :)

  • 16 November 2011 - 12:07

    Natasja:

    Heey Joanne,

    Heb je helaas afgelopen zomer niet kunnen ontmoeten. Maar heb ook geholpen aan het schooltje en al het verzamelen van de spullen.
    Erg leuk om te zien dat er goed op het schooltje wordt gepast en dat de kinderen het zo goed doen.
    Foto's zijn altijd leuk om te zien.
    Suc6 met alles wat je in ghana aan het doen bent.

    Gr. Natasja

  • 19 November 2011 - 10:12

    Carlijn:

    Hey Joanne,

    Fijn dat het zo goed met je gaat. Ik vind het nog steeds heerlijk om je verhalen te lezen.

    Liefs, Carlijn

  • 28 November 2011 - 14:22

    Noortje:

    Hoi Joanne,

    Een beetje late reactie van mij: maar wat een leuk verhaal weer! Ik blijf je berichten volgen en kijk iedere keer of je alweer wat geschreven hebt.
    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt in Ghana. Je ziet er goed uit op de foto's! En wat een schattige kindjes zeg, op het schooltje waar je werkt.
    Groetjes aan Musah en veel plezier en succes nog met alles.

    Liefs,
    Noortje

  • 02 December 2011 - 11:27

    Wilma:

    hoi Joanne,

    leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt. Veel succes met je toets. Zal vast lukken.
    groet.

  • 07 December 2011 - 12:02

    Ria ScheltensRitzema:

    Ha, Joanne, al iets over de toets gehoord of geldt het sleutelwoord ´wachten´ook op dit gebied?
    Groetjes van Wim en Ria.

  • 09 December 2011 - 08:14

    Opa Duif.:

    Hallo Joanne, Leuk weer wat te lezen van jullie bezigheden daar. Mooie kleurrijke koppies.
    Fijn te horen dat jullie samen gelukkig zijn en lekker druk met allerlei dingen. Hier is het al echt herfst en kouder aan het worden. Ik hoop dat je echt aan het werk kan met een goed salaris
    zodat je naar Holland kan komen als je daar zin in hebt. Sinterklaas is al weer weg dus al weer op naar de kerstboom. Gisteren een meeting gehad met oud Rabo medewerkers en een leuk Kerstpakket ontvangen. Bedankt voor je verslagen en dikke knuffels van ons beide.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 115053

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: