"ooh you have grown fat" - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu "ooh you have grown fat" - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

"ooh you have grown fat"

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

08 Juli 2011 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Bij deze een eerste berichtje van mij…. Al weer een hoop gebeurd in die ene week!

Ten eerste het goede afscheid op Schiphol, we worden er steeds beter in! Gezellig nog een frietje gegeten. En toen na een lange vlucht met natuurlijk mijn bagage die als laatste van de band kwam rollen, stond Musah met roos en al me op te wachten! Super om hem weer te zien!

In Accra de volgende dag de Nursing and Midwife Council bezocht, diegene waar we steeds contact mee hadden was er natuurlijk niet. Dus werden we van het kastje naar de muur gestuurd, maar ja de formulieren zijn voor een deel in ieder geval ingeleverd.

Verder hebben we in Accra Musah zijn pak en het pak voor de best man gekocht. Heel mooi, met lichtroze blouse en roze stropdas! Was wel effe zoeken, eerst naar de grote shoppingmall voor Europeanen en rijke Ghanezen….. Echt luxe artikelen en belachelijke prijzen… maar ja nu weten we wel waar we een goede wasmachine kunnen kopen. Dus toch maar naar de grote Afrikaanse markt. De markt in Accra is zo groot, erg vermoeiend altijd, zoveel kleuren, geuren, mensen, spullen…en je moet de weg maar weten… Maar na wat rondvragen kwamen we in een achterafsteegje in een gebouw op de 3de verdieping zat een grote herenzaak, met het plafond bekleed met overhemden. Musah kon alles aantrekken en heeft nu een mooi pak!

Zaterdagochtend de bus naar Tamale genomen… gelukkig bleek de busmaatschappij de bussen te hebben vernieuwd. Dus in plaats van 4 stoelen in een rij, nu 3 luxe stoelen met beensteen en uitklaptafeltje, heerlijk! Na 13 uur waren we dan in Tamale, waar we snel naar ons huisje konden. De buurtjes kwamen al naar buiten en ik werd gelijk begroet met “ooh you have grown fat, well done!” waarna een dikke hug van de buurvrouw! Thuis bleek dat de landlord het raam had vervangen (het oude framework was verrot) en dat er nog overal stof en cement lag…dus Musah niet echt blij. Verder was mijn huisje toch wel een beetje veranderd in een mannenhuis…. Maar inmiddels al weer helemaal mijn eigen dingetjes weer neergezet en aangepast.

Zondag natuurlijk naar de kerk, iedereen was blij me weer te zien, gelukkig! Verlegen Balima vloog me zelfs in de armen, roepend “mamma Joan is back!” Ook Musah zijn vader en de rest van de familie was blij… Tijdens de kerkdienst kregen we alleen de eerste echte grote regen, heel hard met windstoten en het goot naar beneden. Dominee was niet meer te verstaan dus die stopte er maar mee. Gelukkig was na 1-2 uur het meeste wel voorbij, en het bleef koel tot maandagmiddag. Na de kerk ook de dominee en zijn vrouw bezocht, ze zien al uit naar de bruiloft en het Nederlandse bezoek.

Maandag de Asempa Lodge bezocht, waar onze gasten komen te logeren. Die hadden nogal last van insecten na de regen, maar verder zag het er goed uit. Dus muggenmelk met DEET en lange broeken mee!! Verder onze “wedding invitation” laten ontwerpen, door een Ghaneze vriend, het eindresultaat is erg mooi geworden…. En natuurlijk veel familie van Musah bezocht.

Dinsdag tassen uitgepakt, wasje gedaan, genieten buiten in de zon. En de stof uitgezocht voor de bruiloft, waar de gasten kleren van kunnen laten maken. Een heel proces op zich, werd me toch wel weer duidelijk dat de zussen van Musah een duidelijke mening hadden wat voor een stof het moest zijn. Verder naar de Youth meeting en weer heerlijk gekookt in mijn eigen huisje met spullen van de markt. Zelfde adresjes op de markt, waren blij me weer te zien!

Gister verf gekocht met de landlord, William de Canadees. Heel aardige man, is de tuin ook helemaal aan het opknappen. Toen had Musah natuurlijk gelijk weer een vriend die wel effe zou helpen dus in een mum van tijd is onze woonkamer en hal geschilderd, wel zwaar en vermoeiend werk. Maar het resultaat is prachtig. Tuurlijk wilde wij voor de slaapkamer een andere kleur maar dat bleek erg lastig bij de verfhandel, ze hebben maar 4 verschillende kleuren, dus wordt misschien toch maar zelf wat mixen .

Na de koelte van zondag en maandag is het weer ouderwets warm, lekker zweten…. En natuurlijk is het water al weer 2 dagen afgesloten, dus Musah is nu naar de bron om water te halen… Want verder verven gaat ook lastig met een verf op waterbasis, hopen morgen de twee slaapkamers verder te kunnen verven. Morgen ook thee drinken met de Nederlandse dames hier in Tamale.

Ik ga er nu een eind aan breien, maar geniet dus weer volop van Musah en ons eigen huisje en de vriendelijkheid van de Ghanezen. Natuurlijk zijn er ook wel weer dingen waar ik weer aan moet wennen, maar dat gaat al weer sneller dan de vorige keer en dat komt allemaal goed.

Heel veel liefs aan jullie allemaal!
Joanne


  • 07 Juli 2011 - 22:10

    Esther K.:

    Heee Jo, was een geweldig bericht! Fijn om te horen hoe blij ze zijn om jou weer terug te zien. Ik krijg een beetje een heimwee gevoel als ik je verhaal lees, lijkt me heerlijk om terug te zijn. Veel succes met de voorbereidingen, groetjes aan Musah!
    Liefs Esther

  • 08 Juli 2011 - 05:31

    Mieke S.:

    He Jojo! Fijn om je berichtje te lezen en klinkt heel positief. Dus dat is fijn voor ons. Wij gaan vanavond BBQ-en bij Kelly en Niels, dus zullen zeker met z'n allen even aan jullie denken. Verder is alles hier prima en zijn we hard op weg naar het vertrek naar jullie.
    Liefs !!

  • 08 Juli 2011 - 06:03

    Kelly:

    Hey jo!
    Wat een leuk berichtje! Zo te horen ben je al weer helemaal op je plaats!
    succes met t verven en alle andere regel dingetjes!
    xx

  • 08 Juli 2011 - 08:12

    Mirjam:

    Hey Joanne! Leuk om je berichtje te lezen. Klinkt inderdaad goed allemaal. De tijd gaat snel, we komen al bijna jullie kant op! Succes met de voorbereidingen en tot snel! xx

  • 08 Juli 2011 - 08:58

    Dorien:

    Heey Joanne, klinkt weer helemaal leuk! Erg benieuwd hoe jullie huisje eruit ziet, binnen een maand komen we kijken!! Spannend hoor, we hebben er zin in! Tot snel en geniet!

    Liefs Dorien

  • 08 Juli 2011 - 15:32

    Anne:

    Hee lieve Jo, wat fijn om te lezen, erg leuk! Ik ben heel benieuwd, zo leuk om straks te zien waar al je verhalen zich afspelen.
    Succes en veel plezier met alles.

    Liefs X

  • 09 Juli 2011 - 18:26

    Bert En Ineke:

    Hé leuk Joanne om wat over je verblijf te lezen! Bij flora kwam ik je oma tegen en zij vertelde me dat er al een berichtje van je was en ja hoor ik heb je gevonden.
    Wat ben je hartelijk ontvangen zeg!
    Is het nog steeds een mannenhuis of is het weer helemaal je eigen stekkie! Vast wel na die verfbeurt.
    Wat zal Mussah dat pak mooi staan zeg! doe Mussah de groeten van ons en wij zien uit naar jullie feest hoor!

    Liefs en groeten

  • 10 Juli 2011 - 08:39

    Carla:

    Hallo Joanne,
    Ik ken je niet maar lees ook jouw waarbenje omdat we eind deze maand weer gaan rondreizen in Ghana. Ik heb echt bewondering voor je dat je voor dat mooie land en de bijzondere mensen daar hebt gekozen. Je moet echt wel heel gelukkig zijn daar met je vriend en jullie stekkie. Ook fijn zeg dat er zoveel familie en vrienden naar je toekomen om straks die bijzondere dag mee te maken. Heel veel geluk gewenst in de toekomst.
    Groetjes Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 115056

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: