Nieuwe Energyboosts - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu Nieuwe Energyboosts - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Joanne Hazeleger - WaarBenJij.nu

Nieuwe Energyboosts

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

21 Februari 2012 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Om met het goede nieuws te beginnen…. Ik heb mijn toets gehaald!!! Vorige week maandag kwam dan eindelijk met de post, mijn brief met het verlossende nieuws. Gelukkig hoefde ik dus voor de uitslag niet naar Accra, maar telefonisch konden ze me ook de uitslag niet geven want het was vertrouwelijk, dus ik moest wachten op de post.… Ondertussen hoorde ik al van anderen die hun toets niet gehaald hadden en dacht dat ik toch ook echt voor de herkansing zou moeten. Maar gelukkig was dat niet het geval!

Bij de uitslag zaten brieven voor de “chief officer ” en de “director of nursing” van het ziekenhuis. Die hebben we gelijk dinsdag ingeleverd bij het ziekenhuis maar natuurlijk mochten we weer een week wachten voordat we enig respons van het ziekenhuis hadden. Gister naar het ziekenhuis geweest, waar ik dan het hoofd van de verpleging mocht spreken… (de brief moest natuurlijk eerst opgespoord worden) en na het misverstand dat ik geen vrijwilliger was werd ik officieel welkom geheten. Vervolgens waarschuwingen over dat ik me de komende 3 maanden netjes moet gedragen als een echte verpleegkundige zodat zij een goed rapport over mij kan schrijven wat dan weer naar de Nursing Council wordt opgestuurd. Als dat allemaal goed is krijg ik mijn registratie en kan ik werken in Ghana als verpleegkundige, hopelijk ook in hetzelfde ziekenhuis.

Morgen begin ik dan dus echt met mijn orientatieperiode/stage. Er is een heel schema voor me opgesteld, eerst 5 dagen OPD, dan 15 dagen chirurgie verpleegafdeling, 15 dagen longafdeling, 15 dagen kinderafdeling, 10 dagen operatiekamer, 10 dagen gyneacologie enzovoort. Ik heb het precieze schema ook nog niet maar krijg ik vast later nog..

In ieder geval veel zin in, ik zie dus ook gelijk bijna het hele ziekenhuis, super leuk! Morgen dus OPD, dat is een soort van ontvangstbalie waar iedere patiënt geregistreerd wordt, eerste controles zoals bloeddruk, temp en pols gemeten en dan patiënt in de juiste wachtrij zetten voor de verschillende spreekkamers van de artsen.

Oh ja en verder moet ik een mooi wit uniform aan, zo’n echte zusterjurk, gister met Mary stof gehaald en zo meteen passen, ben benieuwd. Daaronder mooie witte gympen, het moeten witte dichte schoenen zijn, maar hier is nu niet heel veel keus, dus denk dat het lekker lompe gympen worden.

Daarnaast zijn mijn lieve pap en mam begin feb natuurlijk langs geweest, was heel erg gezellig! Gaf me weer een energy boost en lekker rustig aan gedaan en in de watten gelegd. Pap en mam hebben de gewone dingen gedaan en waren toe aan rust en zon, nou en dat is hier natuurlijk genoeg! Samen gekookt, gewassen, boodschappen gedaan, gezwommen, naar het schooltje geweest, de tijd vloog voorbij. Ook de fysiotherapie afdeling van het ziekenhuis bezocht, pap komt de volgende keer daar een paar dagen meelopen!!

En sinds 2 weken een nieuw gasfornuis met oven, echt super fijn! Pap heeft de keuken beetje aangepast zodat hij er in paste en nu genieten we van lasagne, pizza, appeltaart, cake, vis en kip uit de oven, heerlijk!! Sheta kijkt elke keer raar op bij alle nieuwe gerechten die voorbij komen maar is inmiddels ook helemaal fan van de lasagne. En het grappige is dat ik nu leer dat zoveel zonder pakjes kan, mijn eigen bechamelsaus, pizzabodem, cake enzovoort gaat prima!

Gisteravond hebben we ook eindelijk de eerste echte regen gehad. Verschrikkelijke stortbui met alles erop en eraan, maar heerlijk die verkoeling. We zaten er al dagen tegenaan te hikken, benauwd warm en stoffig maar nu is het stof uit de lucht, super fijn! Wel weten dat het vanaf nu alleen maar warmer gaat worden, maar dat is te overzien met hopelijk af en toe een bui.

En daarbij kom ik over 5,5 week al naar Nederland. Tijd vliegt om… 2 weken geleden onze tickets geboekt, ja ook voor Musah! Ik kom 1 April aan in Nederland en Musah 15 April en dan vliegen we samen terug op 30 April. Ja ja ik weet dat het op koninginnedag is maar omdat Musah weinig flexibel is in zijn tijd en dit veel goedkoper was vliegen we dan helaas weer terug. We hebben er allebei al wel heel veel zin in om iedereen weer te zien!

Ik moet er nu een eind aan breiden, ga lekker lunchen bij merle…

Heel veel liefs,

Joanne

  • 21 Februari 2012 - 13:17

    Mirjam:

    Gefeliciteerd!! Super fijn dat je hem gehaald hebt! Geniet ervan en tot snel alweer! X

  • 21 Februari 2012 - 13:18

    Mieke:

    Superrr !!

  • 21 Februari 2012 - 18:47

    Ben:

    Als ik die foto's zie wil ik zo weer terug. Geniet nog steeds na van een heerlijke week bij jullie.

  • 21 Februari 2012 - 19:00

    Mirjam Breda:

    Helemaal goed!!!
    Wij willen ook weer terug!

  • 21 Februari 2012 - 21:07

    Annemiek:

    Whoop whoooopp gefeliciteerd lieve Jo! Het goede nieuws was al via via helemaal tot in praktijk Zonneveld doorgedrongen dus was al op de hoogte… haha zo lijkt het soms alsof je niet zo ver weg bent. Kreeg net ook de leuke verassing van jullie kaart mét natuurlijk het pak Cerevita, wordt smikkelen! Geweldig ook de oven! Kookeiland volgende keer als je ouders komen? ;) Succes weer met het harde werkende leven, moet te doen zijn met de vakantie in het vooruitzicht. Verheug me op jullie komst! Liefs Miek

  • 22 Februari 2012 - 16:14

    Caroline:

    Gefeliciteerd met het halen van je examen!
    Ik heb je update weer met veel plezier gelezen!

  • 23 Februari 2012 - 10:37

    Kelly:

    Geweldig! Heerlijk om je verhaal weer te lezen en met allemaal goede berichten! XX

  • 23 Februari 2012 - 21:32

    Bernardette:

    Hoi Joanne,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen! Heel erg gefeliciteerd met je goede bericht: daar heb je hard voor gewerkt! En wat leuk dat je naar Nederland komt! Vast een hele fijne voorbereidingstijd:) liefs,

  • 24 Februari 2012 - 21:06

    Bert En Ineke:

    Ha Joanne, wat heerlijk voor je. Gewoon aan het werk ...! Met diploma. Gefeliciteerd hoor!
    Leuk om de foto's te zien. Het genieten van jullie samen met je ouders. Mooi hoor! Lees je verhaal met plezier en tot ziens in Nederland!
    Groetjes

  • 09 Maart 2012 - 12:56

    Ria :

    Wat een mooi verslag van alles en fijn dat je geslaagd bent en er schot (haha) in de zaak komt!En leuk die foto´s! Omdat we bij jullie zijn geweest is het ook zó leuk en vertrouwd om dit alles zo te zien! Per mail vroeg ik dingen over papieren enz. die je hier al had staan...Tot gauw! Groetjes!

  • 11 Maart 2012 - 19:22

    Evelien:

    Hallo Joanne,

    Wat leuk om je verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Zo leuk omdat ik de dingen herken.
    En super dat je nu aan de slag mag in het ziekenhuis, is dat het ziekenhuis op de foto?
    En gefeliciteerd met het behalen van je toets!!
    Nog een paar weekjes en dan ben je alweer even terug, tot dan groetjes Koos en Evelien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joanne

Ik ga voor de 4de keer naar Tamale, in Ghana. Om te wonen, werken en natuurlijk voor Musah! Via deze site zal ik jullie (al mijn lieve vrienden en familie) op de hoogte houden van al mijn belevenissen en blijven jullie toch een beetje op de hoogte!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 115048

Voorgaande reizen:

29 Juni 2011 - 01 April 2012

Bruiloft en Wonen in Ghana

14 September 2009 - 16 Mei 2010

Wonen in Tamale

26 September 2007 - 21 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: